Veckan kostar myndigheter miljoner

Publicerad 2011-07-03

Under årets politikervecka i Almedalen kommer svenska myndigheter att göra av med 5,2 miljoner kronor, enligt en sammanställning Dagens Nyheter gjort.

Av de 38 myndigheter som närvarar satsar Försvarsmakten allra mest: 900 000 kronor. Tvåa kommer Socialstyrelsen, med 740 000.

– Frågan är om deltagandet i Almedalen är ett sätt att få en trevlig betald semestervecka, eller om det ryms inom myndighetens uppdrag, säger statsvetaren Peter Esaiasson.

Största delen av Försvarsmaktens satsning på Almedalsveckan slukas av örlogsfartyget HMS Carlskrona, som under veckan lägger till i Visby hamn, för att husera personal, samt de seminarier och mingel som Försvarsmakten anordnar.

Men att beordra Sveriges största örlogsfartyg till Visby under politikerveckan kostar 700 000 kronor.

– Vi vill nå ut med fakta och budskap om Försvarsmaktens verksamhet och förändring till politiker, andra beslutsfattare och opinionsbildare, säger presschefen Roger Magnergård till DN.

”Alla är där”

Socialstyrelsen är den myndighet som, enligt Dagens Nyheters sammanställning, satsar näst mest på Almedalsveckan – 740 000 kronor.

Väl investerade pengar, enligt kommunikationsdirektör Ulrika Lyth.

– Alla vi vill ha kontakt med är där, allt från kommunpolitiker till patientorganisationer, säger hon till TT.

Myndighetens totala kommunikationsbudget ligger på omkring 29 miljoner, varav hälften är personalkostnader. Almedalskostnaderna utgör ungefär en tredjedel av den summa som går åt till mässor och evenemang.

Det har inte alltid varit självklart att delta – i år är tredje året.

– I början såg vi det som ett politiskt evenemang, där vi inte hade något naturlig plats. Men vi blev positivt överraskade. Det som diskuteras är de breda samhällsfrågorna och det är i många fall våra frågor, säger Lyth.

”Väl mycket”

Den vanligaste Almedalsbudgeten för en myndighet ligger på mellan 50 0000 och 100 000 kronor, enligt DN. Lyth ställer sig tveksam till att alla kostnader då är inräknade.

– Vi ordnar inga mingel, bara fyra seminarier där vi måste betala moderator, deltagare, lokal, teknik och personal. Jag har svårt att tänka mig att man kan delta fullt ut för de lägre summorna, säger hon.

– Att använda över 700 000 kronor, det kan jag tycka låter väl mycket. Så mycket pengar måste man inte lägga på att nå ut, säger Brit Stakston, kommunikationskonsult, till TT.

Sociala medier

Hon menar att Almedalsveckan är en "otroligt viktig plattform" också för myndigheterna, men efterlyser alternativa sätt att delta.

– Frågan är om man behöver ha de största lokalerna som kostar mest pengar, man kan göra väldigt mycket med små medel, säger hon.

– Många bränner mycket pengar på kort tid, men är dåliga på att använda de nya verktygen i sociala medier. Då skulle man kunna få mycket mer valuta för pengarna.

Om en myndighet till exempel följs av tusentals personer på Facebook kan sidan användas för att visa upp deltagandet på Almedalsveckan.

– Almedalen är en väldigt liten fysisk mötesplats. Man måste addera de sociala medierna, både under tiden och efteråt – för att fördjupa relationerna med dem man faktiskt mött, säger Stakston.

TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln