Märkligt enkelt genomföra terrordåd på tåg

Rena turen att al-Qaida inte genomfört tågdåd i USA

Märkligt att USA behöver titta i Usama bin Ladins dator för att inse att landets tågnät är ett högklassigt terrormål.

Att al-Qaida inte utfört något tågdåd ännu är antingen ett mirakel eller ett bevis på hur försvagade de är.

De senaste tio åren har jag ofta åkt med Acela Express, snabbtågen mellan New York och Washington. De avgår från New Yorks största järnvägsstation Penn Station mitt på Manhattan.

Varje gång har jag slagits av den totala bristen på säkerhet. Till och med direkt efter terrordåden den 11 september lämnades tågresenärerna åt sitt öde.

På flygplatserna blir man kroppsvisiterad, får ta av sig bältet och skorna. Datorn måste slås på och metalldetektorn ger utslag för några mynt i fickan.

En annan värld

På tågen är det en helt annan värld.

Ingen som helst kontroll förekommer av det bagage passagerarna tar med sig ombord. Jag hade kunnat bära med mig hur många kilo sprängdeg som helst utan att bli upptäckt.

De aktuella tågen är väldigt långa och nästan alltid fullsatta. Jag skulle tippa att varje vagn tar minst hundra passagerare. En bomb i det trånga utrymmet skulle sannolikt döda dussintals människor. Om resultatet blev en urspårning skulle hundratals stryka med.

Ändå verkar myndigheterna lita helt till försynen. Vilket kan tyckas en aning underligt i en stad och i en nation där 3 000 människor dödades i terrordåd för mindre än tio år sedan.

De amerikanska myndigheterna är inte ensamma om sin inställning. Världen över är säkerheten på tågen så gott som obefintlig. Att al-Qaida inte utnyttjat det är för mig en gåta, med tanke på hur lätt det skulle vara att ställa till ett blodbad.

Morgonrusningen

Tänk er följande scenario. Fyra självmordsbombare går ombord på olika vagnar på samma tåg och utlöser samtidigt sina sprängladdningar. Då räknar vi antalet döda i hundratal.

Ungefär detta hände i morgonrusningen på några pendeltåg i Madrid den 11 mars 2004. Män placerade ryggsäckar på tågen, gick av och utlöste bomber via mobiltelefon. 200 människor dödades. Dådet utfördes av en grupp inspirerad av al-Qaida men utan några bevisade kopplingar till organisationen.

Jag kan egentligen bara se en förklaring till de obefintliga säkerhetskontrollerna. Det skulle bli extremt krångligt och dyrt.

På flygplatserna har det alltid funnits säkerhetskontroller och metalldetektorer. Ska man införa det på tåg måste samtliga järnvägsstationer byggas om. Passagerarna skulle tvingas inställa sig långt före avgång. Mycket av tågets attraktivitet skulle försvinna.

Samma sak med tunnelbanan. Att införa säkerhetskontroller i rusningstid vore i praktiken omöjligt.

Myndigheterna chansar

Så länge det inte händer något så chansar myndigheterna helt enkelt. De kan tacka sin lyckliga stjärna för att al-Qaida hittills koncentrerat sig på andra mål trots att de inte kunnat undgå att notera de "lyckade" attackerna i Madrid och mot Londons tunnelbana 2005.

Än så länge har den amerikanska underrättelsetjänsten inte hunnit göra mer än en ytlig granskning av bin Ladin dator. Förmodligen måste de först knäcka en kryptering för att komma åt det som är riktigt intressant.

Frågan är hur mycket av terrorplanering det finns i hans dator. bin Ladin var al-Qaidas andlige ledare och inte den som i första hand kläckte terrordåd.