Gästerna sviker – nu byter Trumps nya lyxhotell namn

Uppdaterad 2016-10-31 | Publicerad 2016-10-24

NEW YORK. Presidentkampanjen verkar ha fått gästerna att nobba Donald Trumps hotell.

Nu byter företaget namn på de nya lyxbyggena – i hopp om att locka unga människor med tjocka plånböcker.

– Trumps varumärke tar skada, säger researrangören Ada Pena till New York Magazine.

Som den sannolikt mest kontroversielle presidentkandidaten någonsin i amerikansk historia har Donald Trump fått oerhört mycket medieutrymme.

Men all publicitet verkar inte vara bra publicitet. I alla fall inte när det gäller hotellbokningar.

Sedan Trump meddelade att han skulle kandidera i juni 2015 har intresset för att bo på hans hotell svalnat betydligt. Det visar data från bokningstjänsten Hipmunk och geo-appen Foursquare, samt en genomgång som New York Magazine har gjort.

Kraftiga nedgångar

Hipmunk har jämfört antalet bokningar på Trump-hotell under den första halvan av 2016 med de första sex månaderna förra året.

Resultatet? Bokningarna på miljardärens hotell har minskat med drygt 58 procent, mätt som andelen av alla reservationer på sajten som gått till Trump-ägda rum.

Foursquare har undersökt hur många användare som besöker hotell, kasinon och golfbanor som Donald Trump äger. Sedan kampanjen inleddes har aktiviteten minskat med 17 procent.

Nobbar nya lyxhotellet

New York Magazine har gått igenom bokningsläget på Donald Trumps senaste skrytställe: Trump International Hotel på Pennsylvania Avenue i Washington, alldeles i närheten av Vita huset.

Fastighetsmogulen har använt det hotellet i sin presidentkampanj. I tal har han sagt att det gör att han tar sig till den välkända gatan oavsett om han vinner valet eller inte.

Men verkligheten är inte så mycket att skriva hem om. Uppskattningar gör gällande att gäster måste betala över 750 dollar, mer än 6 600 kronor, per natt om hotellet ska gå runt. Sviktande intresse gör dock att rummen ofta ”reas” ut för 500 dollar natten.

– Det är synd att det har fått namnet Trump för det är en väldigt vacker fastighet. Men på hela taget så tar hans varumärke skada, säger researrangören Ada Pena till tidningen.

”Informationen är manipulerad”

Nu slopar Trumps hotellbolag presidentkandidatens namn på ett antal kommande lyxbyggen. De nya hotellen, som riktar sig till unga människor, kommer i stället kallas ”Scion”.

– Vi ville ha ett namn som är en blinkning till Trump-familjen och den enorma framgång som de haft, men som samtidigt tydliggör skillnaden mellan våra lyx- och livsstilsmärken, säger Eric Danziger, vd för Trump Hotels, i en kommentar.

Trump-lägret har högljutt tillbakavisat att namnbytet skulle ha något med de sviktande besökssiffrorna att göra.

– Vår hotellverksamhet är starkare än någonsin, och vi är väldigt entusiastiska över vårt senaste märke.

– Datan som presenteras är manipulerad för att framstå som betydelsefull, men i själva verket ger inte informationen en korrekt bild över hur det går för oss, säger Donald Trumps dotter Ivanka i ett uttalande till tidningen Tracel and Lesiure.

Sannolikhet just nu att bli president:

Clinton: 71,4%   Trump: 28,6%

Hur kan det skilja så mycket fast opinionen är jämn? Klicka här för förklaring.

Källa: FiveThirtyEight 8 nov (baserat på prognos i alla stater).

Sammanställning: Johan Furusjö

”Förloraren” kan bli president ändå – vi förklarar USA:s valsystem