Här är tankfartyget som kolliderade med M/S Stena Jutlandica

Uppdaterad 2015-07-20 | Publicerad 2015-07-19

Båten hade 12 000 ton diesel och bensin ombord när den krockade med en passagerarfärja i natt.

Nu utreder tankbåtsföretaget kollisionen.

– Jag vill inte spekulera i skuldfrågan, men jag ser inte att vi står i skuld när vi får en för i babord sida, säger Stena Lines vice vd Niclas Mårtensson.

Vid halv tolv-tiden i natt lämnade tankbåten Göteborgs hamn – med 12 000 ton diesel och bensin ombord. Målet var Halmstad, men utanför ön Vinga kolliderade den med Stena Lines passagerarfärja M/S Stena Jutlandica. Färjan fick ett stort hål i skrovet och började ta in vatten. Tankbåten fick vända om mot Göteborg och ankra i havet för undersökning – med ordentliga skador på förpiken. Båten är danskregistrerad och en av det dansk-svenska företaget Terntanks nio båtar.

– Detta är ju fruktansvärt, även för Stena. Det är ju vidrigt att de ska behöva ta ut Jutlandica mitt i denna högsäsong, säger Terntanks ordförande Tryggve Möller, och lägger till:

– Men det är ju inte några skadade människor och inget oljeutsläpp. Det är det vi får glädjas åt, så får vi ta tag i det andra nu.

Går igenom kommunikationen

Han berättar att företaget tillsammans med kustbevakningen och ett försäkringsbolag nu ska reda ut vad som skett under natten.

– Vi håller på att backa upp datorer, kommunikationen allt, säger Tryggve Möller.

Företaget grundades redan 1904 i Sverige och varit ett rederi sedan 1972, med Donsö som ursprungsbas. Men i dag är bolaget danskt. Huvudkontoret ligger i Skagen och driftkontoret, som sköter teknik, bemanning och drift, ligger i Sverige. Tryggve Möller minns inte att Terntanks fartyg varit med om en liknande kollision.

– Vi har haft närkontakt tidigare, men det var nog 10-15 år sedan. Och det har aldrig varit med en färja.

”Allt ligger för nära”

En person skulle lotsa ut båten från skärgården och släppas av på Vinga, och Tryggve Möller tror att detta precis kan ha gjorts när fartygen kolliderade. Båtens besättning bestod av tretton personer. Tre inne i kommandobryggan.

– Befälet är väldigt erfaren och har varit med oss i många år, så vi känner honom väl, säger Tryggve Möller.

Borde det inte kommit ett antal varningssignaler?

– Det är klart att det gör och det är det vi tittar på nu, hur det har gått till. Men allt är ju nära – holmarna är nära och båtarna är nära. Det ligger i sakens natur att allting ligger alldeles vid sidan av dig, det är ju trångt, säger Tryggve Möller, och lägger till:

– Fartygen är ju moderna och har ny teknik så det ska ju inte hända ändå men nu har det hänt och vi undersöker det nu.

Efter en genomgång av båtens yttre kunde man konstatera att det var intakt och att den kunde åka vidare till Halmstad för att lasta av.

”Ser inte att vi står i skuld”

Polisen har en inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafiken.

– Tankfartyget fick fören i vår babord sida. Det gjorde hål i färjan ovan vattnet, och som vi nu kan konstatera, även under vattnet, säger Stena Lines vice vd Niclas Mårtensson.

– Vi spekulerar inte i skuldfrågan. Vi kan bara konstatera att vi blivit påseglade. Men det är haverikommissionen som gör bedömningen i skuldfrågan.

Han lägger till:

– Men jag ser inte att vi står i skuld, när vi får en för i babord sida i sjöled. Jag vet inte förutsättningarna till att det andra fartyget seglar in i oss.

Ett team är på plats för att tillfälligt reparera M/S Stena Jutlandica, så att den kan segla till varvet i Odense för reparation. Färjan kommer att tas ur bruk i minst en vecka, meddelar rederiet.

– Hur lång tid allt tar att laga eller hur mycket det kommer att kosta vet vi inte förrän färjan kommit upp i torrdocka och varvet gör en bedömning, säger Niclas Mårtensson.

– Men det blir inte billigt om man säger så. Det i kombination med att vi är uppe i högsäsong gör att vi får ha ett gäng som fokuserar på fartyget och ett som håller på och grupperar om de gäster som bokat med Jutlantica.

Följ ämnen i artikeln