S föreslår hårdare regler på transportmarknaden

Publicerad 2014-05-16

Socialdemokraterna vill sätta stopp för den illagala lastbilstrafiken i Sverige.

Inför EU-valet nästa vecka lanserar partiet ett fempunktsprogram för ökat samarbete mellan länderna, stopp för avregleringar och krav på att chaufförer alltid ska ha internationella frakthandlingar i hytten.

– Vi vill få bukt med en avreglering som löpt amok. Det har andra länder klarat, säger Marita Ulvskog, EU-parlamentariker (S).

På en parkering utanför Stockholmsmässan i Älvsjö höll Socialdemokraternas toppnamn i EU-valet, Marita Ulvskog och riksdagsledamoten Anders Ygeman, trafikutskottets ordförande, presskonferens. Bakom dem hade långtradare ställts upp, för att illustrera vad det handlade om.

"Konkurrerar ut jobb"

– Det viktigaste är att komma till rätta med de tusentals illegala transporter som sker på våra vägar varje dag och konkurrerar ut jobb i den svenska åkerinäringen, säger Ygeman.

Att partiet gör detta just nu handlar om att det är val till EU-parlamentet nästa söndag, den 25:e maj, och att frågorna till stor del avgörs där.

Enligt Marita Ulvskog gör den svenska Alliansregeringen inte alls tillräckligt för att få bukt med problemen med illegala körningar. Hon menar tvärtom att regeringen driver på för mer avregleringar på transportmarknaden.

– Andra regeringar har klarat det här, Tyskland, Frankrike, Spanien, Danmark, Finland. De har tolkat och använt EU-reglerna på ett sådant sätt att man inte förlorar seriösa transportföretag, så att man inte dumpar lönerna för folk som jobbar som chaufförer och man har inte, samma kaos på vägar och rastplatser som vi har i Sverige, säger hon.

– Tyvärr har vi en regering som har valt att tolka EU:s regler på ett sånt sätt så att avregleringen blir väldigt extrem. Dessutom driver man på för att vi till hösten i EU-parlamentet ska fatta beslut om ännu mer avreglering.

Präster har larmat

Enligt Marita Ulvskog har hon fått flera brev om den sociala misär som utländska illegala chaufförer lever i, i väntan på jobb i Sverige. Flera av breven har kommit från - präster.

– När själasörjarna börjar fundera och beröras av det som sker på grund av en fullständig avreglering utav transportmarknaden, då tycker jag att seriösa politiker måste lyssna till vad de faktiskt säger. Om man har seriösa företag som måste erbjuda sina chaufförer seriösa villkor så kommer detta att se helt annorlunda ut, säger hon.

I november presenterade S-ledaren Stefan Löfven tillsammans med LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ett program i tio punkter för större ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Dagens besked handlar om åtgärder man driva inom EU-politiken.

Hökmark kritisk

Moderaternas toppkandidat i EU-valet Gunnar Hökmark är inte imponerad av de politiska motståndarnas besked.

– Det här är gamla nyheter som Anders Ygeman var med och presenterade redan i februari. Samtidigt som Socialdemokraterna säger sig vilja ha skärpta kontroller i transportsektorn så har de avvisat det förslag från Kommissionen som skulle innebära just skärpta gemensamma kontroller i hela EU, säger han.

– Detta är ett oseriöst och oärligt agerande från Socialdemokraternas sida. Vi vill se en mer integrerad transportmarknad i Europa, det tjänar Sveriges exportberoende företag på, samtidigt som lagar och regler ska följas.

Följ ämnen i artikeln