”Norwegian bryter mot strejkreglerna”

Uppdaterad 2015-03-06 | Publicerad 2015-03-05

Krisbolaget Norwegian försöker på alla sätt att få slut på strejken – men utanför förhandlingsbordet.

Genom att dela upp piloterna per land i olika dotterbolag.

Och hyra in andra bolags flyg och personal.

Piloternas internationella organisation, IFALPA, uppmanar nu 100 000 piloter att inte hjälpa flygbolaget så länge konflikten pågår.

Pilotstrejken inom Norwegian började i lördags i förra veckan och gick igår in i den sjunde dagen. Enligt företaget råder det "undantagstillstånd i hela koncernen".

Bolag uppgav att det hade fått nog:

"Nu räcker det. Över 100 000 resenärer har hittills drabbats av pilotstrejken. Ledningen hos Norwegian Air Norway (NAN) har fått fullmakt från ledningen i moderbolaget att rädda koncernen ur den rådande krisen", stod det i ett pressmeddelande.

För att komma till rätta med detta försöker Norwegian på alla möjliga sätt att lösa konflikten – men utanför förhandlingsbordet.

”Pistol mot huvudet”

Senast de norska fackförbunden NPU och Parat satt i förhandling med krisbolaget var natten mot torsdagen.

Det strandade och parterna kom ingenstans.

Det gjorde att flygbolaget tog till nya metoder och gav fackförbunden NPU och Parat ett ultimatim. De hade till klockan 15.00 på torsdagen på sig att komma till förhandlingsbordet.

– Kravet är absolut. Det är det vi har bett om hela tiden. Nu måste vi sätta oss ner och förhandla om det vi talat om hela tiden, nämligen tariffavtalen i Norwegian Air Norway, säger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen till norska E24.

Men fackförbunden vägrade.

– Detta är en pistol mot huvudet, säger Parat-ledaren Hans Erik Skjæggerud som uppger att de inte tänker ge sig.

Ska nu dela upp piloter

När inte heller det funkade kom Norwegian med ett nytt motdrag. Det krisande flygbolagets styrelse har beslutat att inrätta tre nya dotterbolag för piloterna, i de tre länderna Norge, Sverige och Danmark.

Norwegians vd Bjørn Kjos sa till NRK att det nu står mellan att ha eller inte ha kvar sina jobb och att de strejkande piloterna är på god väg på att skjuta hela företaget i sank.

Omorganisationen innebär, om den genomförs, att de gamla kollektivavtalen rivs upp. Enligt Norwegian är det en möjlighet för piloterna att "påverka sin framtid", medan alternativet är att nedbemanna i Skandinavien.

– Det är väldigt ovanligt att genomföra denna typ av manöver mitt under pågående konflikt. Men den ligger ju helt i linje med vad de aviserat, säger Martin Lindgren, ordförande för svenska pilotföreningen.

”Kringgå hela strejkrätten”

Pilotfacket Parats ordförande Hans-Erik Skjæggerud sa att Norwegians drag mött starka reaktioner och han menar att Kjos bryter mot reglerna.

– Som arbetsgivare har han inte makten att bestämma över arbetstagare som är i strejk. Detta framstår som ett försök att kringgå hela strejkrätten, säger han enligt TV2.

I praktiken kan Norwegians agerande innebära att de inte tror att strejken kan lösas med förhandlingar, enligt experter i arbetsrätt som norska E24 talat med.

– Norwegian bekräftar att strejken är på väg att välta det norska företaget, och det ser ut som om Norwegian avskriver möjligheten till en förhandlingslösning som kan hindra ett sånt utfall, säger Thomas Smedsvig från advokatfirman Arntzen de Besche.

Hyrt in utländska bolag

Sent på torsdagskvällen gav sig piloternas internationella organisation, IFALPA, in i konflikten med ett brev till alla förbundets medlemsorganisationer runtom i världen. En mycket stor del av världens piloter är knutna till IFALPA genom sitt fackförbund – runt 100 000 stycken.

Förbundets vice president Fanie Coetzee ber alla att avstå från att hjälpa Norwegian och inte hyra ut flygplan och besättning.

Bakgrunden är att Norwegian hyrt in utländska bolag, från bland annat Danmark och Portugal, för att hålla igång en del av sin trafik. Strejkbryteri, menar pilotfacken Parat och Norwegian Pilot Union.

"Antalet piloter utan fast anställning i ett flygbolag ökar och Norwegian utnyttjar detta genom att sända piloter på lösa kontrakt in i konfliktområdet Skandinavien", skriver Coetzee enligt Aftenposten.

Gått 1,6 miljarder back

Förra året gick Norwegian back med 1,6 miljarder kronor och anses ha en hårt pressad ekonomi. Strejken anses kunna leda till ny miljardförlust.

I takt med att konflikten har förvärrats har Norwegians aktiekurs sjunkit kraftigt. På en vecka har värdet sjunkit med 12 procent och sett över en månad är fallet över 25 procent.

Klockan 15.33 på torsdagen stoppades all handel i Norwegians aktie på Oslobörsen. Handelsstoppet har mest troligt en direkt koppling med den pågående pilotstrejken.

Det har förekommit uppgifter om konkurshot.

Luftfartsexperten Espen Andersen vid norska Handelshögskolan BI säger att det är svårt att se hur Norwegian kommer hantera situationen om Parat och NPU väljer att inte gå in i förhandlingar vid klockan 15.

– En tänkbar lösning är att försätta dotterbolaget i konkurs, men jag är faktiskt inte säker på om de kan göra det, säger han till E24.

Följ ämnen i artikeln