Hallå, city!

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-08

Nu gör vi framtidens tidning – mitt i centrala Stockholm

Se upp!

Nu är Aftonbladet på plats – mitt i city.

I nya Schibstedhuset.

– Nu börjar en ny epok för Aftonbladet. Här ska vi skapa den moderna kvällstidningen – i alla kanaler, säger Jan Helin, chefredaktör.

Ett stenkast från de gamla klassiska tidningskvarteren i Klara – och precis intill Centralstationen i Stockholm.

Här bor Aftonbladet nu.

Sista flyttlasset har gått

Dagens tidning är historisk – det är den första som är skapad i det nya Schibstedhuset.

I går gick det sista flyttlasset från Globen.

I huset ska vi skapa inte bara dagens tidning – utan också framtidens.

– I och med flytten kan vi integrera våra redaktionella flöden med varandra och skapa den moderna kvällstidningen i alla kanaler – på webben, på webb-tv, i mobilen, i Ipad och på pappret, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin – som förstås tog med sig sin stora uppstoppade fisk till det nya huset.

Men det är inte bara Aftonbladet som bor i det som nu heter Schibstedhuset.

Här finns nu nästan alla Schibsteds bolag i Sverige – i ett och samma hus. En trappa ned finns Svenska Dagbladet – och på våning tolv, nästan högst upp i huset, sitter Blocket.

Når 18 miljoner varje vecka

På de andra våningarna finns Hitta, E24, Tasteline, tv.nu, Lendo och ytterligare några mindre bolag inom Schibsted Media Group Sverige.

Totalt arbetar cirka 1 250 personer i huset.

Och varje vecka har alla bolag i Schibstedhuset tillsammans kontakt med 18 miljoner unika datorer i Sverige.

Det innebär att Schibstedhuset nu bokstavligen är spindeln i nätet.

– I dag är det ganska lite som pågår på webben i Sverige som inte utgår härifrån, säger Jan Helin.

Att alla bolag finns i samma hus innebär nya samarbetsmöjligheter – och nya spännande möten mellan olika verksamheter.

Påverkar inte redaktionerna

– Det är en bra idé att samarbeta om det man gör bättre ihop. Redan i dag samarbetar vi exempelvis med Svenska Dagbladet om tryck, nu även administration, men det kommer inte att påverka den redaktionella verksamheten. Aftonbladet kommer alltid att vara Aftonbladet – precis som Svenskan kommer att vara Svenskan, säger Jan Helin.