Brexit naggar brittiskt varumärke i kanten

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 4 | Foto: Vudi Xhymshiti/AP/TT
Brexitprotester i Storbritanniens huvudstad London i början av september.

NYHETER

Från ett rosenprytt, tedrickande land med prydligt kungahus och fotbollslegender till parlamentariskt kaos och en ovisshet som aldrig verkar ta slut.

Brexitböket påverkar Storbritanniens rykte.

Säg "Storbritannien" eller "London" och många tänker omedvetet på välvårdade gator, te och scones, röda telefonkiosker och den brittiska drottningen. Eller kanske pop, punk och pubar.

Under de senaste månaderna har hätska protester, en gormande talman och politisk turbulens kunnat adderas till associationslistan – åtminstone för den som följer rapporteringen om brexit.

– Om det man hör och ser i majoriteten av våra medier etsar sig fast i våra medvetanden lär det påverka. Den bilden är inte positiv, konstaterar Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesexpert vid handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

"Inte till gagn"

Ur varumärkesperspektiv är det brittiska utträdet ur EU svårt redan från början, även utan politisk turbulens. Att en part lämnar och vill klippa banden med en gemenskap är problematiskt att få till något gynnsamt, säger Ossiansson

– När det som sker dessutom framstår som allt mer parodiskt är det inte till gagn, varken för landet eller dess näringsliv.

Just osäkerhetsfaktorn, som sipprar fram mellan rubrikerna om politiskt rävspel och premiärminister Boris Johnsons bitska uttalanden, kan vara avgörande för om ett företag väljer att göra en kommersiell etablering eller satsning i exempelvis London. Det påpekar både Ossiansson och Johan Anselmsson, professor och varumärkesexpert vid ekonomihögskolan på Lunds universitet. Och näringslivsklimatet i sin tur påverkar jobbskapande och konjunktur.

– I slutändan handlar affärer och investeringar om trovärdighet, noterar Anselmsson.

Självläkande?

Varken Ossiansson eller Anselmsson tror dock att brexitoron kommer att påverka turismen nämnbart, där är det mer valutafaktorer som avgör. Och blir det en snar lösning på EU-utträdet kommer näringslivet att hämta sig från brexitsmockan snart.

– Nu pågår ett stålbad men på två, tre års sikt är vi nog tillbaka till brittiska associationer om kungahus och rosenbäddar, säger Anselmsson.

– Det kan bli en självläkande process. Får vi klarhet i brexitsituationen kommer fokus att förflyttas till annat som förhoppningsvis har mer positiv klang, säger Ossiansson.

"Cool Britannia"

Det brittiska varumärket har omvandlats tidigare. 1997, efter att Labour vunnit en jordskredsseger i parlamentsvalet, sökte den då nye premiärministern och Labourledaren Tony Blair nöta in "Cool Britannia" – ett koncept som var tänkt att signalera ekonomisk optimism och framhålla brittisk kreativitet. Musikfenomen som Spice Girls och Oasis blev symboler för det coola Storbritannien, liksom romantiska komedier med skådespelaren Hugh Grant.

Men både Tony Blair och hans legendariska, konservativa föregångare Margaret Thatcher var karismatiska ledare med förmåga att sätta Storbritannien på kartan. Boris Johnson och hans brexitutfästelser lever inte riktigt upptill deras arv, anser Ossiansson.

– Boris Johnson må vara färgstark men han skapar inte så positiva associationer. Och uppfattas hans agerande som negativt blir det den bilden som kommer i fokus, säger hon.

PODD: Brexit: Därför stoppas ett nyval

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om varför Labour stoppar ett nyval i Storbritannien.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE