Tågpersonal lämnar facket i protest efter överenskommelse

Publicerad 2023-05-15

Tågförare och annan personal kallar överenskommelsen mellan Seko och Almega tågföretagen för ett svek.

Lokföraren Birgitta Undin är en av flera medlemmar som nu lämnar facket i protest.

– Man har missat frågan om ensamarbete, det har blivit farligt på järnvägarna, säger hon till Aftonbladet.

Fackförbundet Seko och Almega Tågföretagen avslutade sin förhandling om ett nytt avtal inom spårtrafiken på måndagsförmiddagen.

I uppgörelsen har parterna kommit överens om bland annat löneökningar, reglering kring schemaändringar och villkor för tågstäd och arbetstidsförkortning.

Strejken är därmed avblåst, meddelar Seko.

Men det nya tågavtalet mellan fack och arbetsgivare har lett till ilska bland fackliga medlemmar, berättar lokföraren Birgitta Undin.

Tågstrejken är avblåst.

– Att ta bort tågvärdarna är att ta bort tryggheten från resenärerna, den här frågan om ensamarbete har inte drivits tillräckligt hårt, säger hon och fortsätter:

– Jag som tågförare måste ha fokus och blicken framåt på banan. Det måste finnas kunniga och säkerhetsutbildade människor ombord som kan hjälpa till på en fullsatt pendel. Jag hörde häromdagen att en person med blindkäpp höll på att kliva ner mellan två fordon, en tågvärd var på plats och hann förhindra det. Det är sådant jag inte ser.

Lokföraren: ”Tappat greppet”

Seko skrev tidigare på måndagen att man inte kommit längre än att diskutera en arbetsgrupp i frågan om ensamarbete.

”Frågan är komplex och den har inte varit möjlig att reglera kollektivavtalsvägen. Dels är det ett politiskt beslut i Region Stockholm som ligger bakom att tågvärdarna ska försvinna trots att Socialdemokraterna lovade annat i valrörelsen. Vi tycker att det är bedrövligt att man lovar en sak men inte håller det när man kommit till makten”, skriver fackförbundet i ett pressmeddelande.

Lokföraren Birgitta Undin

Birgitta Undin berättar att flera medlemmar nu skriver på sociala medier att de väljer att lämna Seko.

– Det har redan försvunnit mycket människor från pendeln som hade gedigna kunskaper. Vi får just nu in nya chefer som aldrig jobbat som förare eller tågvärd. Man har tappat greppet nu på något vis och ett fackförbund måste vara på hugget. Jag tycker att frågan om ensamarbete måste värderas mycket mer. Man ska veta hur man ska agera när det är ett bombhot till exempel.

Fara på järnvägarna

Det är många som inte känner sig lyssnade på, fortsätter hon.

–Vi har inget att förlora på att gå ur. Resenärer kommer själva snart att märka vad det är som fattas när det väl är borta. De kommer inte att få samma information och det kommer att farligare på järnvägarna, säger Birgitta Undin.

Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia, säger att uppgörelsen inte löser alla problem som finns i branschen.

– Men det är ett steg framåt, säger Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande.