Här är de S-finansierade kontona på nätet – styrs från Sveavägen 68

Uppdaterad 2024-06-14 10.34 | Publicerad 2024-05-28

Socialdemokraterna finansierar en digital offensiv på sociala medier genom helägda bolaget AIP Media.

Pengarna går till Facebook-sidorna ”Samtidigt i Sverige” och ”Sverige inför verkligheten”

Ingenstans på sajterna står det att Socialdemokraterna bekostar innehållet.

– Vi har ett redaktionellt oberoende, säger Daniel Färm, vd på AIP Media.

AIP Media Produktion AB ägs till hundra procent av Socialdemokraterna. Bolaget har sitt kontor på Sveavägen 68 där Socialdemokraterna har sitt partikansli. På samma våningsplan sitter bland annat kvinnoförbundet S-kvinnor.

Mediebolaget ger ut tidningen Aktuellt i Politiken. I senaste tillgängliga årsredovisningen (2021) framgår att Socialdemokraterna satsat ytterligare pengar på bolagets digitala verksamhet.

”Bolaget har under året även fortsatt fått extra resurser från ägaren för att utveckla nya kanaler och metoder för att sprida journalistik digitalt till nya målgrupper. Arbetet har utgjort kärnan i en digital offensiv, inom ramen för vilken sammanlagt två extra anställningar har kunnat göras.” står det.

Pengarna har använts till Facebook-grupperna ”Samtidigt i Sverige” och ”Sverige inför verkligheten”. Här publiceras kritiska inlägg om regeringen och Tidöpartierna, ofta med hjälp av humor och satir.

Daniel Färm, vd på AIP Media.

”Ska man visa ett organisationsträd?”

Det framgår på sidorna att AIP Media ligger bakom innehållet, men inte att det är ett bolag som är helägt av Socialdemokraterna.

– Det är mycket välkänt vilka som äger AIP Media, om inte annat är det en googling bort, säger Daniel Färm, vd på bolaget.

Varför skriver ni inte ut att det är helägt av S?

– Ska man visa ett organisationsträd när man skriver nyheter? Det är orimligt. Vi har ju ett redaktionellt oberoende för alla våra utgivningar.

Hur många tror du vet vad AIP Media är?

– Det vet jag inte, men det står väldigt tydligt på Google och Wikipedia.

Kalla faktas program ”Undercover i trollfabriken” har fått fart på diskussionen om anonyma konton på nätet. Programmet visar också hur nära SD:s kommunikationsavdelning sitter Riks, mediebolaget som tidigare ägdes av SD. De sitter i samma företagshotell i Bromma, norr om Stockholm. Även Socialdemokraterna och AIP Media delar adress, men det har ingen inverkan på mediebolagets verksamhet, enligt Färm.

Har tydliggjort efter Kalla fakta

Kan ni verkligen vara helt oberoende när ni sitter i samma hus?

– Ja det kan vi. Vi har haft det här redaktionella oberoendet i 70 år och vi kommer fortsätta ha det.

Ni måste ju stöta på varandra i trapphuset?

– Ja och det kan bli lite stelt om man har skrivit något som inte uppskattas, men det kan jag ta. Jag klarar av att stå upp för vårt redaktionella oberoende.

Daniel Färm tillägger att efter Kalla faktas program gjordes förändringar på de två sajterna så att det tydligare framgår att AIP Media ligger bakom. Tidigare var man tvungen att klicka sig fram till informationen, nu står det på startsidan.

Skärmdump från ”Samtidigt i Sverige”

S svarar nej i enkät

Vad är den stora skillnaden mellan det som ni sysslar med och det som SD sysslar med?

– För det första har vi inte anonyma konton, AIP Media är avsändaren. För det andra finns det ett redaktionellt oberoende. Vi är inte styrda av kommunikationsavdelningen när det gäller redaktionellt innehåll.

Nu när det uppkommit en diskussion om SD:s konton, varför skriver ni inte ut att S finansierar, för tydlighetens skull?

– Då skulle det framstå som att det var Socialdemokraterna som ansvarade för den redaktionella bedömningen och vad man skulle skriva. Så är det inte. Det är AIP Media som gör den bedömningen.

Sveavägen 68 där Socialdemokraterna – och AIP Media – har sitt högkvarter.

Hänvisar frågor till bolaget

Förekomsten av anonyma konton, eller konton som drivs av politiska partier, har debatterats efter Kalla faktas program ”Undercover i trollfabriken”. Liberalerna vill förbjuda partier från att använda anonyma konton. ”Partier ska få göra politisk reklam och sprida budskap på sociala plattformar med hjälp av satir eller humor – men det måste vara tydligt att ett parti står bakom budskapet.” skriver L på sin hemsida.

Aftonbladet har sökt Socialdemokraterna, bland annat med frågor på hur partiet ser på att det inte framgår att S finansierar innehållet på kontona. I en enkät som Aftonbladet nyligen skickade ut till alla partier svarade S nej på frågan ”Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?”

S vill inte ställa upp på en intervju. Pressavdelningen skickar istället ett skriftligt uttalande:

”AIP har ett redaktionellt oberoende i sina publikationer och utgivningar. AIP svarar således på frågor om deras sidor, det är inget som vi detaljstyr.”

Olof Svensson