Piloten utan papper – så lurade han alla

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-07

Svenske 41-åringen gripen – efter 10 000 flygtimmar med falskt certifikat

I tisdags satt 41-åringen i en Boeing 737 på Schiphol-flygplatsen i Amsterdam.

Han hade 101 passagerare i kabinen.

Men inget flygcertifikat.

När han var liten stod han utanför grindarna på Arlanda och såg drömskt mot himlen när piloterna navigerade sina jättelika farkoster mot marken.

En dag skulle han vara en av dem.

– Det var flygplan för hela slanten. Han var extremt flygintresserad i tidig ålder och åkte ut till Arlanda för att fotografera flygplan. Det var hans stora dröm att bli pilot, säger en vän.

Fick flyga lättare plan

Under uppväxten i södra Stockholm växte sig drömmen starkare.

Redan i 20-årsåldern hade han tagit ett svenskt flygcertifikat. Men det gällde bara för lättare flygplan. För att flyga de stora passagerarplanen krävs en helt annan utbildning.

– Det är minst två års utbildning. Du måste bland annat ha en commercial pilot-licens, säger Gunnar Mandahl, kapten på SAS.

1993 gick mannens flygcertfikat ut. Han förnyade det inte. Vid samma tidpunkt lämnade han i stället Sverige för Milano och under de närmaste åren skulle han sällan återvända till sitt hemland.

Öppen med sitt arbete

I Italien började hans nya liv. Där bodde hans far och med åren fick han två barn med sin italienska fru som han numera har skilt sig från.

Han fick också arbete – som pilot.

– För vänner och bekanta var han öppen med att han arbetade som pilot. Det var allmänt känt. Alla utgick ju från att han hade alla nödvändiga certifikat.

Mannen berättade för vännerna att han arbetade halvtid som pilot. Resten av tiden ägnades åt bilder. På egna hemsidan skriver han att han är modefotograf. Där finns bilder på sportbilar och lättklädda kvinnor.

Polisen kom till cockpit

I tisdags satt han som andrepilot i en Boeing 737 på Schiphol-flygplatsen i Amsterdam och skulle just lyfta mot Ankara. 101 passagerare fanns i planet som tillhör turkiska flygbolaget Corendon.

Då störtade polisen in i cockpit och grep honom.

I samband med gripandet ska mannen, enligt holländsk polis, ha rivit av sig sina befälsgrader på skjortan och sagt:

– Jag är lättad över att det här har avslöjats.

Sedan ska han ha erkänt att han i 13 år arbetade med förfalskat flygcertifikat för flygbolag i Storbritannien, Italien och Turkiet. Bland bolagen fanns italienska Air One och brittiska Jet2. Enligt en talesman för Corendon, den senaste arbetsgivaren, hade han på ett snillrikt sätt lurat företaget med falska papper.

Bluffen hade avslöjats

41-åringen kunde gripas genom ett tips från svenska Transportstyrelsen. Hans bluff hade börjat uppdagas redan för ett par år sedan.

– Vi fick uppgifter som gjorde gällande att han flög trots att han inte har flygcertifikat. Vi fick en förfrågan om hans flygcertifikat var godkänt. Och det var det ju inte, säger Transportstyrelsens presschef Anders Lundblad.

En åtalsanmälan lämnades in till en åklagarkammare 2008 – men fallet lades ner.

– Jag vet inte varför fallet lades ner. Det är allvarligt om han hållit på så länge. Enligt uppgift rör det sig om 10 000 flygtimmar utan certifikat. Och även om hans gamla flygcertifikat varit giltigt hade det inte gällt för tung trafik, säger Anders Lundblad.

41-åringen ska också ha arbetat för ett svenskt flygbolag, Time Air Sweden. Men det var i slutet av 80-talet då hans svenska flygcertifikat fortfarande var giltigt.

Time Air Sweden finns inte längre och Aftonbladet har inte lyckats nå de tidigare företrädarna för en kommentar.