Aftonbladet måste spara

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-04

150 miljoner kronor i år. Hundra tjänster ska bort.

En tidningskris drar över Europa.

En kombination av lågkonjunktur som slår hårt mot annonsintäkter och en flykt från den köpta dagstidningen till gratisläsande på nätet.

Då drabbas även vinstgivande tidningar som Aftonbladet.

–  Hälften av de 150 miljoner kronor vi måste spara går att ta via olika effektiviseringar, nedläggning av ett trycker och annat, säger Erik Hjelmstedt, finansdirektör på Schibsted Sverige. Men vi måste också minska personalen för att långsiktigt överleva i den hårdnande konkurrensen. Vi har i dag en större kostym än vi har råd med.

Hundra jobb bort

Av de hundra jobben försvinner 50 på redaktionen och 50 på affärssidan.

Aftonbladet ska försöka lösa neddragningar med frivilliga avgångar. Anställda över 61 år erbjuds avgångspension. Övriga erbjuds mellan 9 och 30 månader i avgångsvederlag.

Misslyckas frivilligheten blir det uppsägningar.

Chefredaktör Jan Helin tror att det går att banta redaktionen men ändå upprätthålla den journalistiska kvaliteten.