Nye Volvo-vd:n tjuvkörde Volvo PV som 17-åring

Publicerad 2012-10-19

Håkan Samuelsson, ny vd för Volvo.

Volvos nye vd tjuvkörde sin storebrors midnattsblå Volvo PV på skogsvägar som 17-åring.

Men han tänker inte ratta Volvo i diket:

– Jag har ambitionen att göra det här jobbet tills jag klarat av den uppgift som jag har föresatt mig, säger Håkan Samuelsson.

Efter fredagens presskonferens där Håkan Samuelsson presenterades som ny vd för Volvo Personvagnar fick Aftonbladet en intervju.

Hur länge funderade du när du fick frågan om att bli vd?

– Det var inte många timmar. Jag var ju föreberedd. Jag har varit med i styrelsen i två år, varit med och utvecklat strategin för hur vi ska växa och stärka varumärket.

Men det tog några timmar i alla fall?

– Ja, jag ska flytta ifrån München, där jag har bott i tolv år och som jag tycker är en väldigt trivsam stad. Men jag har hoppat tidigare, så jag är övertygad om att det kommer att bli bra i Göteborg också.

Vad får du för lön?

– Det vet jag inte på rak arm. Jag hoppas det är en typisk vd-lön i Sverige.

Vad betyder Volvo för dig?

– Det är ett svenskt företag som jag tycker vi ska vara väldigt stolta över. Det finns globalt över hela världen. I princip i alla länder jag varit i så efter en viss tid så kommer en Volvo på gatan. Det är ett enormt arbete som ligger bakom den utvecklingen.

Men är inte Volvo ett kinesiskt företag i dag?

– Volvo ägs av Kina. Men i dag kan du gå in och titta på nästan alla företag och du kommer att hitta att det är engelska pensionsfonder eller amerikanska investererare som äger det. Så jag tror man ska definiera ett företag efter var det är registrerat. Volvo Personvagnar AB är ett svenskt företag som styrs från Göteborg. Naturligtvis utser ägaren representanterna i styrelsen, men bolaget styrs via styrelsen och vd:n, inte direkt av ägaren.

Du går från att producera lastbilar och bussar i Scania och tyska MAN, till att producera bilar. Vad är det för skillnad?

– Bilar är mer konsumentprodukter, lastbilar är industriprodukter. Men det är samma frågeställningar: kostnader, produktivitet, outsourcing och så vidare. Så det känns inte främmande för mig. Men nu har jag två års erfarenhet från styrelsen, och två års erfarenhet som förare av en Saab.

Kör du en Saab?

– Nej, en Volvo! En XC60. Det är en jättebra bil.

Vilket är ditt första minne av Volvo?

– En midnattsblå Volvo PV 544, som min brorsa hade. Själv var jag 17 år och hade inget körkort, men jag var ute och tjuvkörde på skogsvägar. Jag kommer ihåg växellägena fortfarande, med en stor paraplykrycka.

Är du orolig att det höga arbetstempot ska påverka din hälsa?

– Nej, då hade jag inte gått in i det här jobbet. Jag har haft sådana här jobb förut, och vet precis vad det är som krävs. Det gäller att ha förmågan att leva med ett sådant tempo utan att slita ner sig själv. Det har jag klarat hittills.

Hur håller du dig i form?

– Du måste röra på dig naturligtvis, jag springer minst en gång i veckan några kilometer. Och du måste äta vettigt.

Har du någon speciell diet?

– Nej, nej, men du får undvika hamburgare, smörgåsar och pommes frites. Sånt som trycker upp blodtrycket. Man får vara lite medveten om det. Stressen vill nog jobba upp blodtrycket också.

Ser du någon risk för personalnerskärningar de närmaste åren?

– Inte som vi ser det i dagsläget. De reduktioner vi ser nu kommer vi att klara av med våra timbankar och tillfälligt anställda. Och vi har ytterligare flexibilitet i de systemen.

Saab överlevde inte – kommer Volvo personvagnar att finnas kvar om tio år?

– Ja, absolut.

Varför?

– Jag hade inte gått in i det här jobbet om jag hade tvivlat på det.

Kina är superviktigt för Volvo. Hur mycket har du varit där?

– Ett antal gånger nu under styrelsetiden naturligtvis. Men även under Scania-tiden och MAN-tiden har jag varit i Kina ett antal gånger. Så jag är ganska familjär med kinesiskt management, kinesisk ledningsfilosofi, och deras affärstraditioner.

Hur är Li Shufu som styrelseordförande?

– Väldigt engagerad.

Hur länge dröjer det innan han utser en kinesisk vd för Volvo?

– Det kommer att dröja, för jag har ambitionen att göra det här jobbet tills jag klarat av den uppgift som jag har föresatt mig.