Olofs son fick julklapparna av Postnord – i mars

Publicerad 2018-03-09

För Aftonbladets reporter Olof Svensson blev julen inte riktigt som tänkt.

Julklapparna till sonen Ossian skulle anlända med posten strax före julafton. I stället damp de ned i brevlådan den 6 mars – tre månader efteråt.

– Som tur var passade tröjan fortfarande, säger Olof till AB Morgon.

I god tid före julafton hade farmor och farfar från Växjö lagt de tre inslagna julklapparna i postlådan, adresserat till barnbarnet Ossian i Stockholm.

Men trots att de skickats med inrikespost och att adressen var korrekt dröjde det fram till den 6 mars innan de slutligen landade på familjen Svenssons hallmatta.

– Vi blev förvånade när de kom men det blev en glad överraskning, säger Olof Svensson, till vardags reporter på Aftonbladet men just nu föräldraledig.

Tröjan passade fortfarande

Paketen till hans numera 10 månader gamla son innehöll en leksaksbil, en bok och en tröja och skulle egentligen ha varit en glad överraskning under granen.

– Men lyckligtvis så passar tröjan fortfarande, säger Olof och tillägger att sonen trots förseningen blev glad för sina klappar.

– Detta blev ju hans första jul så han har inte riktigt lärt sig begreppet julafton än och blev därför lika glad nu som då.

Själv säger Olof att han inte har någon teori om vad som har gått fel.

– Vi har haft lite strul med postgången här tidigare men så här länge har jag inte fått vänta på ett paket tidigare.

Postnord: Oklart vad som hänt

Erika Ahlqvist är chef på distribution på Postnord. Hon har i nuläget ingen aning om hur paketen kunnat dröja i drygt tre månader.

– Det är jättesvårt att säga vad som har hänt med Olofs paket. Att enskilda paket ligger så här länge någonstans är väldigt olyckligt. Jag kan inte säga vad som hänt, men vårt system är inte byggt för att lagra saker. Vi vill ha igenom dem så fort som möjligt, säger Erika Ahlqvist och tillägger att man ska undersöka saken.

Att paket och post försvinner beror enligt henne på flera faktorer.

– När vi har större förseningar beror det på väder eller teknik, exempelvis snöovädret i södra Sverige förra veckan gjorde att vi inte kunde dela ut brev eller paket på flera dagar på Österlen.

Leveranssäkerhet på 95-96 procent

Andra anledningar kan även vara att lastbilar går sönder eller maskinproblem.

– Då blir det oftast störningar på en dag. När det blir längre förseningar som i Olofs fall, kan det det bero på att de hamnar i fel flöden, att vi tolkar adressen fel, att den är otillräcklig eller att etiketten ramlar av, förklarar Erika.

– Vi har en leveranssäkerhet som ligger på 95–96 procent dagen efter.

Postnord har vid upprepade tillfällen fått skarp kritik för posthanteringen – något man har tagit åt sig och satt in åtgärder för, enligt Erika Ahlqvist.

– För det första handlar det om att ha rätt bemanning på alla arbetsplatser och vi har både under förra året och nu anställt många nya medarbetare runtom i landet men det finns fortfarande vakanser i Stockholm och Göteborgsområdet.

Här är Sveriges sämsta
postkontor

Följ ämnen i artikeln