DÖDSBUSSEN

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-30

Samma buss har varit inblandad i två olyckor med totalt åtta döda

För fem år sedan omkom sex personer i en glashal kurva.

I torsdags förlorade ytterligare två personer livet – via samma buss.

– Ett mycket märkligt sammanträffande, säger bussbolaget Veolias säkerhetschef.

Den 57-årige busschauffören upptäckte inte att långtradaren framför stod stilla.

Det blev hans död.

Samma natt avled även en 69-årig kvinna från Stockholm, vars bil träffades av långtradarens släp.

Halkade av vägen

Men bussen som dödskrockade på E 4 norr om Härnösand i torsdags har skördat liv tidigare.

Fredagen den 24 januari 2003 fick samma fordon sladd i en kurva på länsväg 664 utanför Fagersta. Bussen halkade av vägen och välte.

Den gången omkom sex människor och 40 skadades.

Lars Ericsson, säkerhetschef på bussbolaget Veolia, står handfallen inför den tragiska reprisen.

Extremt halt

– Vi har 1 200 bussar. Att samma fordon råkar ut för två så fruktansvärda olyckor är ett mycket märkligt sammanträffande.

Han påpekar att de två olyckorna inträffat under helt olika omständigheter.

Oklart varför

– Förra gången berodde olyckan på extremt halt väglag. Vad som ligger bakom den här gången vet vi inte än.

Varför fick olycksbussen fortsätta vara i trafik?

– Den byggdes 1998 och är alltså förhållandevis ny. Vi bedömde tillsammans med leverantören att den gick att återställa. Det är så man gör.

Ska den komma ut på vägarna igen?

– Det kan jag inte svara på i dag.

Enligt Lars Ericsson tyder ingenting på att någonting var fel på bussen i torsdags. I februari blev fordonet besiktigat och godkänt.

Vägen byggs om

– Men man ska akta sig för att vara tvärsäker. Nästa vecka kommer vi tillsammans med utredare från Volvo och polisen att påbörja en gemensam utredning.

Efter torsdagens dödsolycka har Vägverket meddelat att man kommer att bygga om vägen vid olyckskorsningen.