Saabs kris - månad för månad

Uppdaterad 2011-09-08 | Publicerad 2011-09-07

Saabs har kämpat mot akuta ekonomiska problem i flera år.

Redan för drygt två år sedan ansökte ledningen om rekonstruktion och produktionen har nu stått stilla i fem månader.

Detta har hänt, månad för månad.

Februari 2009: Saabs ekonomiska kris har blivit akut ledningen ansöker om rekonstruktion.

Mars 2009: 750 anställda varslas om uppsägning.

Oktober 2009: Saab beviljas ett lån på 4 miljarder av europeiska investeringsbanken.

December 2009: Första dödsdomen när GM beslutar lägga ner Saab. Bara några dagar senare kommer det första anbudet från Victor Muller och den lilla och olönsamma sportbilstillverkaren Spyker.

Februari 2010: Spyker köper Saab av GM. Saab Spyker Automobiles bildas.

Mars 2010: Tillverkningen av nya bilar återupptas efter 45 dagars produktionsstopp.

Mars 2011: Saabs vd Jan Åke Jonsson meddelar att han avgår. Han lämnar sin post den 19 maj och efterträds då av Victor Muller, som går in som tillförordnad vd.

April 2011: Fortsatta ekonomiska problem. Underleverantörer har inte fått betalt och till slut stannas tillverkningen.

Juli 2011: Facket hotar begära Saab i konkurs.

Augusti 2011: Personalen får ingen lön och halvårsrapporten vittnar om en ekonomisk katastrof. Förlusten för årets första sex månader blev hisnande 1,8 miljarder kronor.