JAS-planen kan åka på lördag

Publicerad 2011-03-31

Ett Jas Gripen-plan lyfter från flygflottiljen i Ronneby.

Chefen för den svenska Libyeninsatsen, överstelöjtnant Stefan Wilson, hoppas att fyra eller fem Gripenplan ska kunna lämna Sverige redan på lördag och göra sitt första uppdrag över Libyen i början eller mitten av nästa vecka.

Den svenska insatsen, som omfattar åtta Gripenplan, ett Herkulesplan för lufttankning och spaningsplan, beräknas ha full förmåga om ett par veckor.

Ännu på torsdagen var det oklart på vilken bas svenskarna ska utgå ifrån.

– Det är faktiskt så att Nato inte bestämt sig ännu. Här slår pendeln lite grann efter dagsnotering, mycket talar väl för Sicilien eller möjligen Sardinien, säger Wilson till TT.

På flygbasen kommer Wilson och omkring 110 personer att befinna sig. De svenska planens order kommer att komma från Natostaben i Neapel. Där, liksom vid Natostaben i Turkiet, kommer det att finnas svenska officerare.

Vilka utmaningar väntar de svenska piloterna?

– De tio Jas-piloter vi har med oss, de har flugit väldigt mycket de senaste åren, de är rätt utbildade, rätt utrustade och har rätt profil generellt. Men man får inte glömma att det är första gången man går ut i operation i den här delen av världen och det är klart att det är en sak att träna någonting, sedan när det är på riktigt, så är det en anspänningsnivå som är i grunden betydligt högre än när det gäller övning, säger Stefan Wilson.

Han påpekar att det är oerhört viktigt att piloterna känner trygghet i att det snabbt blir räddade om de skjuts ned eller om planet havererar. En sådan räddningsoperation utförs av Nato.

– En pilot som skjuter ut sig har en nödsändare som aktiveras, det är startsignal för en "personal recovery"-operation där man sannolikt flyger in med en eller flera helikoptrar och då tar man så klart helikoptrarna från den bas som ligger närmast.

Vad har Gaddafi kvar av sitt luftförsvar?

– Generellt är luftvärnet ganska hårt ansatt, exakt vad som skett vet jag inte just nu. När det gäller hans flygande möjligheter så finns det en del skrov kvar. Sedan vet vi inte om de är operativa fullt ut, vad de har för besättningar och vad är det för skick på dem, det återstår att titta på.

Vilket är det största hotet? Rörligt luftvärn?

– Ja, utan tvekan är det luftvärn som vi inte kan förutse var det är någonstans, säger Wilson.

Följ ämnen i artikeln