Stugbytardag – och stockholmare med hipsterdäck

Snöfall, kyla och blåst. Betyder halt väglag.

Torsdag är stugbytardag i fjällen, särskilt den här torsdagen, vilket betyder en massa stockholmare på vägen.

Stockholmare betyder 1. Ovana bilister. 2. En stor andel ”hipsterdäck”, alltså vinterdäck utan dubb. Som är riktigt hala på det här väglaget.

Stockholmare har vant sig med att vintern bara finns i fjällen. Och betraktar bilresan till Härjedalen eller Jämtland som en behaglig transportsträcka på snöfria vägar ända fram till fjällstugan.

Därför är det ju extra oturligt att snö och kyla kommer just desn dagen som tusentals Stockholmare ska köra till fjälls.

”Håll avstånd” är ett mantra som upprepas gång på gång av polisen, Trafikverket och av oss som skriver om trafiken. Men som går in genom ena örat och ut genom andra hos dem som borde lyssna extra noga.

Det är en sak att bromsa på torr eller våt asfalt. En helt annan att bromsa på is.

På asfalt är det korta bromssträckor och man kan oftast styra bilen som vanligt under inbromsningen. Det vill säga undvika en krock.

I halka är det precis tvärtom. Bromssträckorna är långa och det är oftast mycket svårt att styra och undvika en krock.

Men, märkligt nog är avståndet till bilen framför ofta ungefär lika stort som på barmark.

Hur går det till? Vad är det som händer i huvudet på de bilister som ligger med ett avstånd på kanske tjugo meter till bilen framför, i på tok för hög hastighet och med bromssträckor som kanske är 100 meter eller längre?

Bilen är ny och fin med all tänkbar säkerhetsutrustning. Kanske fyrhjulsdrift. Ungarna sitter fastspända i sina barnstolar. Ja, allt skulle vara rätt om föraren förstått att det är VINTER! Och HALT!

Ta det inte bokstavligt. Utan som ett tankeexperiment. Alla hundratals bilister som sitter fast på E4 norr om Uppsala. Kliv ur bilen och spring så fort ni kan på motorvägen i era lågskor. Det kommer inte att gå bra. Ni ligger där i snön efter några meter. För att det är HALT!

Och ingen vettig människa gör det ju heller. Men i bilen, ja, då...

Byt lågskorna mot ett par dubbskor (Test i dag i Aftonbladet, papperstidningen). Då blir greppet genast bättre. Men inte som med lågskorna på barmark.

Alltså: Blåst, snö och tät trafik ger en polerad vägbana, hal som is. Där greppar bara bra dubbdäck. Men tro för den delen inte att det är sommarväglag.

Den som väljer odubbade däck ska veta att bromssträckan på den polerade halkan kanske är dubbelt så lång som med dubbade vinterdäck.

Och att fyrhjulsdrift inte gör körningen säkrare. Tvärt om döljer fyrhjulsdriften halkan så länge allt flyter på. Men när man ska bromsa är det exakt lika svårt som med en tvåhjulsdriven bil (Alla bilar bromsar med alla fyra hjulen.)

Så igen: Håll avstånd och anpassa hastigheten. Och det betyder inte att man måste köra lika fort som det står på skylten. Eller som ”alla andra”. Tvärt om. Det betyder kör inte så fort. Så kommer ni fram till stugan i tid.

STORT TEST: Här är bästa
vinterdäcken

Följ ämnen i artikeln