Midsommar svettigaste helgen för SOS Alarm

Anna Lena Wallström/TT

Publicerad 2024-06-21 06.00

Operatörer på SOS Alarm i Stockholm. Arkivbild.

Drunkningstillbud, trafikolyckor och fylleslagsmål. Aldrig ringer så många 112 som vid midsommar. Men larmoperatörerna slipper gärna vart tredje samtal – som stjäl tid helt i onödan.

Under midsommarafton i fjol ringdes det 16 375 samtal till SOS Alarm. Det var drygt 50 procent fler samtal än en genomsnittlig dag 2023. Bara nyårsaftnar brukar vara i närheten av samma larmintensitet.

– Midsommar är en väldigt speciell helg, eftersom så många är i rörelse. Och ju bättre vädret är, desto intensivare blir det för oss, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef vid SOS Alarm.

Många samtal borde inte ringas

Vårdärenden – skador och sjukdom – utgör alltid den största andelen samtal till SOS Alarm. Men kring en tredjedel av alla samtal borde inte ha ringts.

– Vi vill mana till att använda nödnumret till just nödsituationer och inget annat. Trycket är väldigt högt under midsommar, så samtal som inte ska ringas till oss blir då ett särskilt stort problem, säger Staffan Ekengren.

På ett år blir det 1,2 miljoner felsamtal till SOS Alarm. Allra vanligast är odramatiska vårdärenden som borde klaras av genom ett samtal till sjukvårdsupplysningen (1177) eller vårdcentralen.

– En inte försumbar andel samtal är busringningar, eller samtal från personer med en väldigt generös syn på vad som är akut. Det kan vara någon som vill ansöka om pass, eller någon som missat bussen och vill ha skjuts med polisen.

”Akuta ärenden fördröjs”

Det har också hänt att folk ringt 112 och krävt hjälp med att få ut en vilseflugen fågel ur vardagsrummet, eller frågat om de inte kan få lifta med någon ambulans in mot sjukhuset.

– Utifrån någon form av gott omdöme och omtanke om sina medmänniskor så kan man inse att att konsekvensen av sådana samtal blir att akuta ärenden fördröjs, säger Staffan Ekengren.

Följ ämnen i artikeln