Trafikverket om E22: ”Vi är inte nöjda”

Publicerad 2024-03-27

Trafikverket får svidande kritik i Länsstyrelsen Skånes oberoende rapport.

Bland bristerna pekar Länstyrelsen på otydlig ansvarsfördelning och kommunikation mellan berörda aktörer.

Nu kommenterar Trafikverket utredningen.

I går släpptes den oberoende rapport som Länsstyrelsen Skåne beställt för att utreda vinterns vägkaos på E22.

I rapportern får Trafikverket svidande kritik. Trots snö- och vindvarningar från SMHI dagarna innan och tidiga larm om trafikproblemen från polisen dröjde det två dygn innan situationen var löst.

Bandvagnar kallades in – men först efter flera timmar.

Utredningen: Saknades tydlig lägesbild

Utredningen konstaterar att Trafikverket snabbt fick information om trafikproblemen men lyckades inte själva bilda sig en uppfattning om läget.

Under kaosdygnen lyckades inte de inblandade aktörerna samverka effektivt.

”Alla aktörer tänkte att Trafikverket hade lead, utom Trafikverket själva”, har en länsstyrelsechef sagt, enligt minnesanteckningar som P4 Malmöhus tagit del av.

Lastbilar satt fast på E22 hela natten – och dagen efter.

Länsstyrelsen radar upp tre orsaker som varit särskilt betydande för kaoset.

Dels saknades en ”tydlig lägesbild” i det inledande skedet.

Det fanns också utmaningar att ”sammanställa och kommunicera” lägesbilden under samverkan.

Till sist fanns svårigheter med ansvarsfördelningen mellan myndigheterna.

Trafikverket: Lyckades inte förstå vidden

Myndigheten har gjort en egen utredning. Där framgår bilden att det var oklart vem som skulle göra vad och att de inte hade någon uppfattning om lägets allvar.

Trafikverket uppger att man kommer att göra en grundlig analys av Länsstyrelsen Skånes oberoende utredning.

– Den här externa utvärderingen har vi inte sett tidigare, men vi välkomnar den. Vi kommer läsa den och göra en grundlig analys därefter, säger Anna Wildt-Persson, Regional direktör för Trafikverket.

Wildt-Persson säger att Trafikverket var förberedda för det extrema vintervädret och att det kom information om många trafikincidenter i Skåne. Bland annat hade man förstärkt bemanningen på trafikcentralen för att hantera händelsen, enligt Wildt-Persson.

– Men vi lyckades inte förstå vidden av problemet i ett tidigt stadie. Det finns ingen ensam aktör som kan lösa en sån här situation ensam, säger hon.

Det handlar om kunskapsbrist om varandras mandat, enligt Wildt-Persson.

Utredningen framhäver erat myndighetsuppdrag att se till att vägarna är framkomliga året om. Enligt ansvarsprincipen är det därför ni som ”som borde tagit ansvar för att leda och samordna krishanteringen på E22”. Vad tänker du om det?

– Ansvarsprincipen innebär att den som har ansvaret i normalfallet har det i kris. I den första gemensamma samverkan, som handlade om att evakuera trafikanter med bandvagnar, utsågs räddningstjänsten till att leda insatsen.

”Vi är inte nöjda”

Tycker du Trafikverket tog sitt ansvar på E22?

– Jag tror att alla aktörer, Trafikverket inkluderat, har saker att förbättra. Både gällande lägesbild och samverkan. Handlar också om att vi inte har kunskaper om varandras ansvar och mandat och det är viktigt att man vet vad och vem som har mandat om vilken situation.

– Men vi är inte nöjda. Det tror jag inte någon aktör är, säger hon.

Många som satt i kö var frustrerade över bristande information. Vad säger du till dem?

– Vi använder ju media och radio för att få ut trafikinformation om läget. Jag förstår att man är väldigt frustrerad och att det kändes skrämmande när man satt där. Det var ju väldigt svårt att lämna någon prognos.

Ministern: E22 ett misslyckande

Infrastrukturminister Andreas Carlson kallar händelsen i början av januari för ett misslyckande.

”Hanteringen av händelserna på E22:an i början av året kan inte beskrivas som något annat än ett misslyckande”, skriver han i en kommentar till TT.

Daniel satt fast i 19 timmar

Daniel Lauritsen, 46, satt fast i bilkön i 19 timmar, som även P4 Kristianstad rapporterat om. Han tycker att man skulle ha varit bättre förberedd.

Daniel Lauritsen var en av många som satt fast i en bilkö i 19 timmar på E22.

– Jag vet inte vad lösningen hade varit. Men avlastning i form av vätska och mat hade hjälpt väldigt många, säger han.

Han var på väg till jobbet när han fastnade på E22.

– Helt plötsligt slutade bilarna på motorvägen att köra och man såg inte mycket på grund av all snö. Efter en timme rörde kön på sig lite. Jag kommer 100 meter fram men därefter blir jag stående i 19 timmar, säger han.

”Kände oss ignorerade”

Han säger att frustrationen var stor över bristen på information.

– Man fick ju ingen information om vad som händer. Vi undrade om man kommer att mobilisera hjälp som helikoptrar eller bandvagnar. Många var frustrerade över det.

– Vi kände oss lite ignorerade där på plats. Hade man varit på ett förlist fartyg hade man inte velat att hjälpen skulle ta så här lång tid innan någon tog ett beslut.

Daniel menar att situationen var extrem och säger att han aldrig varit med om liknande.

– Ingen vågade ta beslut. Jag vet ju än i dag varför det inte gjordes något tidigare. Det tog sju timmar innan jag såg första blåljuset, säger han.

Daniel Lauritsens bild på kökaoset.

”Tusen kronor för en kexchoklad”

Ju mer de fick sitta i kön desto törstigare och hungrigare blev han.

– Vid ett tillfälle blev jag så desperat att jag vevade ner rutan och plockade upp is för att äta. Så törstig var jag.

Efter 19 timmar kom till slut en hjullastare fram till Daniels bil och kunde skotta bort snön som hade samlats framför bilarna.

Men fortfarande utan att ha fått vatten eller mat.

– Jag hade kunnat betala tusen kronor för en kexchoklad eller en flaska vatten. Men jag var ändå inte en av de som missat viktiga flyg eller tåg på grund av kaoset, säger han.

Räddningstjänsten klipper upp mitträcket på E22.