Barnläkaren rasar mot EPA-traktorer – vill se skarpare regler: ”Jag blir ledsen”

Publicerad 2023-07-19

Läkaren Jonas F Ludvigsson hårdare vill se straff för den som kör ett trimmat fordon.

Efter den senaste tidens EPA-olyckor reagerar nu barnläkaren Jonas F Ludvigsson.

Han vill se körkort och skarpare straff.

– Jag blir otroligt ledsen när det kommer in ungdomar som är svårt skadade och som kanske får leva med det resten av livet, säger han.

I helgen inträffade en singelolycka med en A-traktor i Lindesberg där tre personer fördes till sjukhus med ambulans. Tidigare i sommar har flera olyckor skett där A-traktorer varit inblandade. Bland annat omkom en tonårspojke efter en A-traktorolycka utanför Torsby i mitten av juni.

Jonas F Ludvigsson, barnläkare vid Örebro universitetssjukhus, har mött skadade ungdomar i sitt jobb och vill nu se åtgärder för att minska olyckorna.

”Inte utbildning som behövs”

– Vi har lyckats få ner antalet dödsfall bland barn i trafiken, men det finns en undergrupp där jag är rädd att antalet ökar i stället och det gäller olyckor med A-traktorer. Vi har flera dödsfall med unga människor varje år och då måste någon göra något.

Som förslag på åtgärder vill han bland annat se körkort för att få köra A-traktor, hårdare straff för den som kör ett trimmat fordon, obligatoriskt med vinterdäck och att en vuxen behöver stå som skriven ägare på A-traktorn.

– 16- och 17-åringar har inte den mognad i trafiken som vuxna har och de har inte den utbildning som behövs. Ett körkort för EU-moped är allt som krävs för att få köra något så stort som en bil, säger Jonas F Ludvigsson.

A-traktorer som polisen har tagit i beslag. Arkivbild.

Majoriteten har brister

A-traktorer, eller EPA-traktorer som de ofta kallas i folkmun, har väckt stor uppmärksamhet de senaste åren. Antalet A-traktorer har mer än dubblerats på några. 2019 fanns 25 000 A-traktorer registrerade och den senaste siffran från slutet av 2022 visar att det finns närmare 53 000 registrerade, enligt myndigheten Trafikanalys.

Under höstlovsveckan förra året genomförde polisregion Väst 300 kontroller av A-traktorer. Kontrollerna visade att två tredjedelar av fordonen var ombyggda eller hade brister som räknades som olagliga och trafikfarliga.

– Jag tycker att föräldraansvaret är enormt. I stort sett är alla föräldrar medvetna om att deras barn har en A-traktor. Trots att ungdomar kanske mest lyssnar på kompisar har föräldrar ett stort inflytande och de måste säga ifrån om barnet trimmar en bil.

Nya regler kommer

Transportstyrelsen presenterade en utredning i november förra året som fokuserade på säkerheten kring A-traktorer. Tre av förslagen träder i kraft sista augusti. Det gäller krav på bälte, att man bara får sitta på de platser i framsätet som är avsedda för passagerare och att det ska räknas som fortkörning om föraren överskrider den tillåtna hastigheten.

– Vinterdäck är något som vi också föreslog, som regeringen har tagit vidare. När det gäller körkort för A-traktor har de flesta ett så kallat moppekörkort. Nu håller vi på att se över de föreskrifterna som gäller för dem. Vi föreslog också i utredningen att det skulle bli en mer riskbaserad utbildning och att det ska vara krav på att öva på ett fyrhjuligt fordon, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Att en vuxen ska stå registrerad på fordonet är inget som Transportstyrelsen vill kommentera då det inte har utretts.

Transportstyrelsens åtgärder välkomnas av Jonas F Ludvigsson.

– Jag tycker att det känns otroligt glädjande. Jag hoppas att det kan leda till färre olyckor och att färre ungdomar skadar sig och dör.

Följ ämnen i artikeln