”Kulturell närhet påverkar mer än geografisk”

Publicerad 2016-07-07

Därför fick terrordådet i Bagdad så liten uppmärksamhet

Söndagens terrordåd i Bagdad har krävt minst 250 liv.

Men nyheten har inte blivit så stor i Sverige.

Kajsa Falasca, medieforskare vid Mittuniversitetet.

Inga brutna tablåer och extrasändningar. Få profilbilder på Facebook pryds av Iraks flagga för att visa landet stöd.

Dödssiffran i Bagdad motsvarar nästan två ­Bataclandåd i Paris, trots det nås Sverige knappt av nyheten.

Vad beror det på?

– Det beror på hur olika medier nyhetsvärderar. Det finns en hel del forskning om vilka kriterier som styr nyhetsvärderingen. Ett av de kriterier som är aktuella i det här fallet är det om närhet. Är det här något som sker nära oss? Något som vi känner påverkar oss? Det som hände i Frankrike kan vi lätt kan sätta oss in i och tänka att det där skulle ­kunna hända i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Bagdad känns mycket längre bort och i en annan kontext, säger Kajsa Falasca, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet.

Så det är inte ­bara den geografiska utan också den kulturella närheten som ­påverkar?

– Det är nog mer den kulturella och sociala närheten. Det skrivs ju mycket om terrorhändelser i USA och det är geografiskt väldigt långt borta, men kulturellt och socialt är det väldigt ­nära. Vi känner igen oss i USA, ett samhälle som liknar vårt.

– Ett annat kriterium för nyhetsvärdering är att det ska vara något nytt. Vad gäller Mellanöstern så är det mycket oroligheter där hela tiden. Så det faller lite in i ett slags medieskugga.

Handlar det om att medierna inte bryr sig eller att medierna tror att ­läsarna inte bryr sig?

– Det där är en kombination. Man ska skriva om ­saker som publiken har ­intresse av. Men det är ju redaktionerna som bestämmer vad som är intressant att publicera.

– I grunden är det journalister som väljer, men man gör det med referens till vad läsare/konsumenter är intresserade av, säger ­Kajsa Falasca.

Följ ämnen i artikeln