Slutnotan för mobilerna: 32 000

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-21

Företagare anser sig lurad av telefonförsäljare

Anders Johansson i Skellefteå trodde att han tackade ja till ett bra avtal på mobiler. Sedan kom orderbekräftelsen som sa något helt annat än vad han tycker att han kommit överens om med telefonförsäljaren.

– Jag känner mig helt överkörd, säger Anders Johansson, företagare.

När aftonbladet.se ringer upp så sitter Anders Johansson på sitt företag Valters Låstjänst i Skellefteå med den första avin i handen. Den är på drygt 1400 kronor och den summan ska betalas varje månad i två år. Slutsumman kommer att kliva en bra bit över 32 000-kronorsstrecket.

Sju mobiltelefoner på posten

Han blev uppringd av en telefonförsäljare som ville erbjuda honom en bra affär på mobiltelefoner. Företagets ordinarie teleoperatör nämndes och därför tyckte Anders Johansson att det lät tryggt.

Sedan kom det ett paket med mobiltelefoner. Sedan kom ett till. Anders Johansson skickade tillbaka de totalt sju telefonerna med vändande post och försökte häva köpet.

– Jag har försökt att ringa gång på gång men de har bara telefonsvarare på. De har också skickat två skivor som bevis på att jag har gått med på köpet, säger Anders Johansson.

Polisanmält företaget

Mobilföretaget hävdar också att det är omöjligt att häva köpet eftersom småföretagare inte omfattas av någon ångervecka.

Med avierna som har börjat komma och en slutnota på över 32 000 kronor så kommer nu Anders Johansson att gå vidare med ärendet. Han har också polisanmält företaget.

– Nu börjar det handla om så mycket pengar att jag måste börja tänka på advokat, säger han.

Fler drabbade

Det är cirka 30 företag som har känt sig lurade av mobilförsäljarna och som har tagit kontakt med Sveriges Åkeriföretag i norr som bland annat skriver ramavtal med telefonoperatörer för sina medlemmar.

– Vi har haft problem med det här företaget tidigare och det är säkert fler som har blivit drabbade. En del skäms lite för att de har gått med på affären och anmäler det aldrig, säger Lena Karlsson, telefoniansvarig på Sveriges Åkeriföretag i norr.

Hon uppmanar nu företagare att begära att få handlingar skickade till sig så att de kan läsa igenom avtal i lugn och ro och inte teckna några uppgörelser via telefon

Aftonbladet.se har försökt att kontakta mobilföretaget utan resultat.