Postnord om indragna postlådorna: ”Pågått exceptionellt länge”

Publicerad 2023-11-24

Ett hundratal hushåll har drabbats av Postnords nya förändringar.

Trots det menar postjätten att åtgärden är nödvändig.

– Vårt fokus är att få bort trafikproblemen, att våra medarbetare ska ha en bra arbetsmiljö och att inga olyckor sker. Om det innebär att vi blir kritiserade så får vi leva med det, säger Henrik Ishihara vid presstjänsten.

En av dem som drabbats av Postnords ändringar är Mats Tibbelin, 76, i Sollentuna.

Han får nu åka sex kilometer enkel väg för att hämta sin post – i stället för att få den levererad i sin brevlådan som han fått de senaste 50 åren.

Postnord och den samfällighet han tillhör har nämligen inte lyckats komma överens om hur man ska hantera frågan om postlådorna.

Henrik Ishihara på Postnords presstjänst säger att diskussionerna påbörjades i november 2021. Han bekräftar att man ännu inte nått fram till en lösning.

– Bakgrunden är att vi ser över arbetsmiljön och trafiksäkerhetsmiljön för våra medarbetare. Det handlar om att säkerställa att inga olyckor sker. De här gränderna är väldigt trånga, det är dålig sikt och det går inte vända på ett trafiksäkert sätt.

Han konstaterar att i ”97 procent av fallen så löser man det här i rimlig tid”, men att man i det här fallet inte har några andra alternativ.

– Jag kan inte kommentera föreningens arbetssätt, men vi har gett dem sex olika placeringsförslag och de har tackat nej till alla. Utdelningsstopp är det sista steget, något som vi helst vill undvika.

– Vi har jobbat länge med den här föreningen. I två års tid har vi försökt få till en lösning, men det har inte gått.

Postnords bilar.

”Krävs väldigt mycket arbete”

Han förnekar att det skulle röra sig om en besparing från Postnords sida.

– Det här är en följd av att vi e-handlar mer och skickar färre brev. De nya kommunikationsmönstren leder förvisso till att vi måste skära ner kostnader, men det här är två helt parallella spår.

I Post- och telestyrelsens (PTS) förslag till föreskrifter om utdelning av post från 2022 framgår att det totala antalet postanordningar med placering som behöver anpassas för att fungera ur ett leveransperspektiv och vara säkra ur trafiksynpunkt uppgår till cirka 250 000. Detta enligt uppgift från Postnord, som TV4 tidigare uppmärksammat.

Mellan åren 2021 och 2022 uppskattas därmed att cirka 15 000 postanordningar per år kommer att behöva anpassas.

Siffror som trots källhänvisningen Postnord säger sig inte känna till.

– 250 000 är en siffra som vi överhuvudtaget inte känner igen. Det är endast samfälligheter som möjligen skulle behöva gå till Lantmäteriet . När det gäller bostadsrättsföreningar och egna hem kan man ibland behöva flytta sina lådor, men då behöver man inte gå till Lantmäteriet, säger Henrik Ishihara.

Han konstaterar vidare att man hittills i år har påbörjat 15 stycken processer där man behöver flytta postlådor.

– Det kanske blir fler nästa år men det krävs väldigt mycket arbete från vår sida för att påbörja en sådan process. Dels måste vi se över hela området för att avgöra om det är motiverat. Är det tillräckligt stora problem? Finns det möjlighet att vända? Hur trånga är gränderna?

Mats Tibbelin tvingas köra sex kilometer för att hämta sin post.

”Får leva med det”

Men hur ser ni på dem som ändå drabbas av detta, exempelvis Mats Tibbelin?

– Vi kan inte kommentera hur olika samfälligheter har hanterat den här frågan. Just det aktuella ärendet har pågått i två års tid, vilket är exceptionellt länge.

– Nästan i alla andra fall har det löst sig relativt snabbt. Varför det har dröjt just i det här ärendet är ingenting vi har insyn i.

Hur ser du på den kritik som framförts mot er?

– Vi har i det här enskilda fallet föreslagit totalt sex olika placeringar som de har tackat nej till. De ligger i direkt anslutning till området. Vår bedömning är att de här placeringarna skulle fungera, men vi har inte fått accept på dem.

Följ ämnen i artikeln