Försenade helikoptrar – ett hot mot de svenska trupperna

40 miljarder om året – men försvaret klarar inte att skicka några helikoptrar

Sveriges försvar har en budget på 40 miljarder kronor om året, men klarar inte av att skicka några helikoptrar till de svenska trupperna i Afghanistan.

Hur svårt kan det vara?

2 timmar och 34 minuter fick de fyra svenska soldater som nyligen skadades av en vägbomb i Afghanistan vänta på att få hjälp.

Om svenska helikoptrar funnits på plats hade den tiden varit väsentligt kortare. Risken för allvarliga men hade minskat radikalt. Kanske hade den medföljande afghanske tolkens liv gått att rädda.

Akut behov

Sverige befinner sig i praktiken i krig i Afghanistan. Ingenstans har svenska trupper ett mer akut behov av helikoptrar, framförallt för sjuktransporter.

Något alla verkar vara överens om.

Formellt fick försvaret uppdraget 2007 men vetskapen om bristen har funnits längre.

Ändå händer ingenting.

I en hangar på Kallinge flygfält i Ronneby står nio Vertolhelikoptrar. Fyra av dessa renoverades för 170 miljoner kronor för att användas av Nordic Battlegroup 2008.

I stället för att skicka dessa till Afghanistan tänker försvaret skrota dem.

Man har nämligen beställt 18 nya helikoptrar. Dessa bli dock försenade i kanske tio år eftersom Sverige begärt modifieringar från originalmodellen.

Min fråga är; varför skrotar försvaret funktionsdugliga helikoptrar som man lagt ner mångmiljonbelopp av skattebetalarnas pengar på att renovera när de nya är så kraftigt försenade?

”För gamla”

Försvaret skyller på att Vertolhelikoptrarna i Ronneby anses för gamla. De måste servas i flera veckor innan de får flyga, de måste få sandfilter vilket tar några veckor.

Att de används av USA i Afghanistan och anses fungera utmärkt verkar inte räcka som argument för att det svenska försvaret ska anse det mödan värt att genomföra nödvändiga kompletteringarna.

Försvaret är istället i färd med att bygga om tre helikoptrar till sjukvårdshelikoptrar. Arbetet har pågått sedan 2006 men blivit två år försenat. Helikoptrarna blir inte färdiga förrän tidigast andra kvartalet 2011.

Då är min nästa fråga; varför hyr försvaret inte in de helikoptrar som behövs för Afghanistan?

Det visar sig att jag inte är ensam om den.

Allan Widman, folkpartist och ledamot av försvarsutskottet undrade samma sak redan för ett år sedan.

Då svarade försvarets insatschef inför försvarsutskottet att alternativen skulle undersökas.

Allan Widman låter lätt uppgiven när han konstaterar:

- Ett år senare har försvaret fortfarande inte redovisat om man undersökt hyralternativet.

Bland andra USA, Kanada och FN löser delar av sina behov med att hyra.

- Hyra är det absolut snabbaste sättet att förse svenskarna i Afghanistan med helikoptrar, säger Widman.

Frustrerad brigadgeneral

Min sista fråga är; varför gör inte Sverige det?

Den går till brigadgeneralen Mikael Bydén, ansvarig för att få fram helikoptrar.

Han är frustrerad över läget som han menar är resultatet av en rad beslut tagna bakåt i tiden kombinerat med oförutsägbara förseningar.

Bydén hävdar att försvaret lagt ut en rad förfrågningar för att leasa helikoptrar men att man ännu inte fått napp.

- Vi gör allt vi kan men brist på militärhelikoptrar råder i hela västvärlden, säger han. Jag vet inte ens om det är möjligt med svenska lagar och regler att hyra in civila helikoptrar med civil personal för att använda i Afghanistan.

Svenska tjejer och killar riskerar sina liv varje dag i Afghanistan. När nästa vägbomb briserar får de vänta onödigt länge på vård. Det kan avgöra om de överlever eller dör.

Kanske är det inte någon som klantat sig. Kanske är det bara följden ett antal olyckliga omständigheter.

Men något måste vara allvarligt fel om Sveriges försvar på fyra år inte lyckats skaffa fram 1-2 helikoptrar till de svenska trupperna.