Så ska du tänka när anställda blir kära

Uppdaterad 2013-09-05 | Publicerad 2013-09-02

Att träffa kärleken på jobbet kan vara härligt men komplicerat. Men att införa en policy mot kärlek är inte att rekommendera.

– Det är en mänsklig drift. Den arbetsgivare som trycker ner den driften skulle nog få ett tapp i arbetslusten, säger Lennart Kriisa, chefredaktör för Lag & Avtal.

Kärleken är blind. När amors pilar väl träffat mitt i prick är det inte mycket man kan göra. Och visst, vem tycker inte det är härligt att nykär sväva på små rosa moln.

Att finna kärleken på jobbet är dock inte helt utan bekymmer. Dels kan det bli svårt att hålla isär den privata och professionella relationen. Sedan kan det finnas företagspolicyer mot förhållanden på jobbet. Sådana riktlinjer är dock inte alltid att föredra.

– Det finns företag som inte tycker att det är lämpligt med förhållanden mellan anställda, säger Lennart Kriisa, chefredaktör för arbetsrättstidningen Lag & Avtal. Men den här typen av fall kommer sällan upp i en domstol.

Policy kontra lag

Företagspolicyer har en poäng om det finns skäl att tro att vissa beteenden skulle störa verksamheten. Arbetsrätten är dock rätt logisk och utgår från sunt förnuft, menar Kriisa. Därför får arbetsgivare sällan rätt om de avskedat en anställd utifrån en omotiverad policy.

– En policy kan inte vara hur tokig som helst. Du kan till exempel inte kräva att alla på jobbet ska ha ett örhänge och sedan sparka den som inte bär ett.

Har man goda skäl för att tro att ett förhållande mellan två anställda på något sätt skulle gå ut över arbetet skadar det inte med att vara övertydlig.

– Policyn kan bli en del av anställningsavtalet, men arbetsgivare måste kunna bevisa att de anställda känner till vad som gäller. Om relationen mellan två anställda skulle hindra verksamheten är det mer logiskt att omplacera någon av dem än att avsluta anställningarna.

Men ett strikt förbud mot kärlek på jobbet är ingen bra idé.

– Det är en mänsklig drift. Den arbetsgivare som trycker ner den driften skulle nog få ett stort tapp i arbetslusten.

Utnyttjar maktposition

Desto vanligare är det med företagsledare och chefer som har en fling med någon av de anställda. När tidningen Position gjorde en enkät om flirtande och romanser på arbetsplatsen. Var femte chef som svarade hade träffat sin partner på jobbet. Nästan var tredje erkände att de haft ett förhållande med någon på arbetsplatsen.

Här är ofta riktlinjerna tydligare, förklarar Lennart Kriisa. 

– Här kan det bli skarpt läge, domstolen kan tycka att någon utnyttjat sin maktposition under uppvaktningen. Det var till exempel en pilot som under en konferens hade krupit ner i sängen med en sovande kvinna i kabinpersonalen. Arbetsdomstolen tyckte att han hade utnyttjat sin position och han fick gå.

Följ ämnen i artikeln