I dag avgörs Saabs öde

Publicerad 2011-09-08

Klockan två idag kommer beskedet som troligen avgör Saabs framtid.

Om rekonstruktionen beviljas har företaget en sista chans.

Om den avslås är konkurshotet överhängande.

– Personligen tror jag att det blir ett ja, säger Hans Ödén, jurist och rekonstruktör på Ackordscenralen i Stockholm.

Saabs läge är ett helt annat och betydligt sämre än det var i februari 2009 när det begärdes i rekonstruktion förra gången.

Saabchefen Victor Muller måste övertyga tingsrätten om att det är troligt att man kan göra verksamheten lönsam.

2,6 miljarder i skulder

En rad faktorer talar mot en rekonstruktion.

Produktionen har stått stilla sedan den 8 juni på grund av materialbrist.

Förlusten för första halvåret slutade på hisnande 1,8 miljarder kronor.

Skulderna till de 1600 underleverantörerna uppgår till 2,6 miljarder kronor.

I juni tvingades man sälja halva fastighetsbeståndet för 255 miljoner kronor för att lösa de mest akuta problemen.

Kronofogden började redan i augusti mäta ut Saabs tillgångar.

Personalen har ännu inte fått sin augustilön.

Försäljningen har inte tagit fart ordentligt, trots de nya modeller som släppts. Första halvåret såldes endast 15 194 bilar.

Svårt beslut

Å andra sidan talar flera tungt vägande faktorer för en rekonstruktion.

Saabchefen Victor Mullers trumfkort är avtalet med Pang Da och Youngman, som är värt motsvarande 2,1 miljarder kronor.

Avtalet ger dessutom Saab tillgång till den kinesiska marknaden, den snabbast växande bilmarknaden i världen.

Slutligen finns psykologiska aspekter: ett nej är är ett betydligt tuffare beslut att ta för rådmännen i tingsrätten i Vänersborg.

– Sådana aspekter har absolut betydelse. Jag tror inte att tingsrätten vågar avslå ansökan, säger Hans Ödén på Ackordscenralen.

Konkursansökan att vänta

Om tingsrätten trots allt säger nej kan Saab överklaga till hovrätten. Om även den säger nej kan bland annat facket begära företaget i konkurs på grund av de uteblivna augustilönerna. Ett eventuellt beslut om konkurs kan dock komma att dröja; det kan ta veckor, ibland månader innan papperskvarnarna malt färdigt och tingsrätten slutligen försätter bolaget i konkurs.

Men om rekonstruktionen beviljas är Saab skyddat från konkurs under rekonstruktionstiden, initialt tre månader. Samtidigt är personalen garanterade sin lön genom den statliga lönegarantin.