Effektivitet i statliga servicekontor granskas

TT

Publicerad 2022-02-04

Helena Lindberg är riksrevisor. Arkivbild.

De statliga servicekontoren ska säkra och stärka tillgången runt om i landet till statlig service från flera olika myndigheter. Att göra det inom en organisation är en av de största och mest komplexa förändringarna statsförvaltningen genomgått på många år, enligt Riksrevisionen – som nu ska granska om det görs effektivt.

”Överförandet av lokaler, verksamhet, och medarbetare från flera myndigheter till en är ingen enkel uppgift. Att den nya organisationen är obeprövad men ändå måste utföra kvalificerad handläggning gör detta till en stor utmaning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

På de 118 servicekontoren kan privatpersoner, företagare och bolag få enklare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Arbetsförmedlingen.

I år och nästa år ska 28 nya kontor öppnas.

Granskningen ska vara klar och publiceras i december i år.

Följ ämnen i artikeln