Här ställer eleverna ministern till svars om betygskandalen

Uppdaterad 2016-04-21 | Publicerad 2016-04-20

Kräver anonym betygsättning och digitala prov

De lämnade in identiska uppsatser – och fick tre olika betyg.

Nu kräver niondeklassarna anonyma nationella prov och att lärarna ska få tydligare betygskriterier.

– Då skulle det inte bli utrymme till felbedömningar, säger Felicia Pålsson Magnusson under ett möte med gymnasieministern Aida Hadzialic.

Det har gått nästan två veckor sedan Aftonbladet berättade om Mimmi Lifvendahl, Felicia Pålsson Magnusson och Emilios Kousis som lämnade in samma uppsats, men fick olika betyg.

– Vi har känt länge att vi får orättvisa betyg, om jag gör en uppgift och läser min kompis uppgift som fått bättre betyg så har jag känt att den uppsatsen egentligen är sämre. Så vi ville testa, säger Mimmi Lifvendahl.

Vilket visade sig stämma – Emilios fick ett D, Felicia ett C och Mimmi fick betyget B.

Vill ha anonyma prov

Deras experiment väckte stor debatt. Trion krävde ett möte med gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) och på onsdagen träffades de på utbildningsdepartementet i Stockholm.

Med sig hade de några tips på hur ministern kan ändra betygssättningen.

– Vi gick till Skolverket om anonyma prov och de sa att det är upp till rektorn att bestämma det. Det tycker vi är fel, säger Mimmi Lifvendal.

– Det tycker inte jag heller. Vi tycker att prov ska vara avidentifierade, så att man inte tar hänsyn till andra kringfaktorer i bedömnigen, säger Aida Hadzialic.

Dessutom tycker eleverna att betygskriterierna borde göras tydligare.

– Lärarna säger att det är oklart i kriterierna hur de ska bedöma, det skulle underlätta för dem att det blev tydligare, säger Emilios Kousis.

– Jag tror inte att det här skulle hända lika ofta om lärarna sambedömde när de sätter betygen, säger Felicia Pålsson Magnusson.

En annan åtgärd de efterlyser är att nationella proven ska skrivas i digital form.

– Då kan inte läraren känner igen handstilen, säger Mimmi Lifvendal.

”Felaktigt system”

Aida Hadzialic är överens med eleverna om att något måste ske.

– Jag reagerade oerhört starkt på den här artikeln om vad som hade hänt. Ni påvisade ett väldigt allvarligt systemfel som vi har i den svenska skolan, säger ministern.

– Det får aldrig upprepas.

Hon betonar att det inte är lärarnas fel att det blev så här.

– Vi har ett system som möjliggör den här typen av felaktigheter. Det finns många sätt att jobba med det här, till exempel att nationella proven ska avidentifierade, så att man inte ska se vilken elev som skrivit det, eller att det är en annan examinator som rättar proven, säger Aida Hadzialic.

”Sträck på er”

På mötet frågade Hadzialic om eleverna känner sig trygga med att detta aldrig kommer att hända igen.

– Nej, inte så länge vi är kvar i skolan så tror jag på en markant förändring. Kanske i framtiden, men inte nu, säger Felicia Pålsson Magnusson.

– Men jag tror att ni har satt fingret på ett viktigt problem och att det kommer göra fler uppmärksamma. Vi har ett problem som inte kan lösas över en natt. Men ni ska sträcka på er och tänka att ni kastat ljus på ett stort problem, säger Aida Hadzialic.

Följ ämnen i artikeln