"3 500 fel på sträckan förbi Stockholm"

Publicerad 2014-01-08

"Folk kan dö som flugor"

Efter storhelgerna möttes svenskarna av tågkaos.

Nu slår facket larm om Sveriges mest trafikerade tågsträcka – med 3 500 rapporterade fel det senaste året.

– Jag och mina kollegor är jäkligt oroliga för att det ska hända något, säger Johnny Nadérus på Seko.

Sveriges mest trafikerade tågsträcka är den mellan Stuvsta och Sundbyberg - Solna. Det är hjärtat av Sveriges tågtrafik och där sker, enligt Johnny Nadérus, 80 procent av landets växelövergångar. Men det är också landets sämsta järnväg. I alla fall om man får tro Johnny Nadérus. Han vice avdelningsordförande för fackförbundet Seko och arbetar på Infranord som har hand om underhållet.

– Det är 3 500 fel om året på sträckan mellan Stuvsta och Sundbyberg – Solna. Det är mest i hela Sverige. Jag och mina kollegor är jäkligt oroliga för att det ska hända något, säger han.

Befarar ny olycka

Men det var inte på den Sveriges mest felanmälda sträcka som tisdagens urspårning skedde. Posttågets urspårning natten till tisdagen skedde strax söder om Stuvsta. Växeln felanmäldes den 13 december men Trafikverket hann inte laga den innan olyckan var framme. Totalt har Infranord hittat 43 fel på sträckan mellan Huddinge och Stuvsta under 2013.

– Trafikverket måste vakna ur sin Törnrosasömn. Nästa gång kan det vara ett persontåg och då kommer folk att dö som flugor, säger Johnny Nadérus. vice avdelningsordförande för Seko.

Utreder urspårningen

Trafikverket har startat en utredning för att få fram orsaken bakom urspårningen. I det ingår det att titta på när besiktning har gjorts och om det har varit med rätt intervall. Enligt Tomas Borg, sektionschef för drift och underhåll på Trafikverket, har sträckan genomlyst nyligen.

– Entreprenören Sperry rail körde med ett ultraljudståg över rälsen och genomlyste den 30 juli i år. Då var det inga anmärkningar, säger Tomas Borg.

För gamla växlar

Johnny Nadérus befarar att det kan bli fler urspårningar. Och då ligger sträckan mellan Stuvsta och Sundbyberg - Solna nära till hands.

– Det finns växlar på den här delen som är 25 år gamla. De borde man inte ens åka över, säger Johnny Nadérus och tillägger att växlar på hårt belastade linjer ska bytas ut efter 3 år.

Trafikverkets informatör Denny Josefsson kunde under tisdagskvällen varken bekräfta eller dementera uppgifterna om gamla växlar.

– Det är inga uppgifter jag kan kontrollera så här på kvällen. Men eftersom Johnny Nadérus arbetar med underhåll av växlarna borde han ha koll, säger Denny Josefsson.