Konsumentverket varnar för bluffsamtal

TT

Publicerad 2023-01-14

Konsumentverket varnar för bedragare. Arkivbild.

Konsumentverket varnar för bedrägerisamtal från personer som uppger sig ringa från myndigheten.

Konsumentverket har vid flera tillfällen det senaste året gått ut och varnat för bluffsamtal, i vilka bedragare utger sig för att ringa från Konsumentverket.

Nu har myndigheten märkt av en ökning av samtal från privatpersoner – som vill kolla upp om deras mottagna bedrägerisamtal verkligen kommer från Konsumentverket.

Bedrägerisamtalens innehåll kan se olika ut enligt myndigheten. Generellt erbjuder bedragaren någon typ av hjälp – som kräver att privatpersonen lämnar ut bankuppgifter eller legitimerar sig med bank-id.

Bedragarna påstår i samtalen bland annat att den uppringda personen blivit utsatt för id-kapningar eller bedrägerier.

”Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang”, skriver myndigheten på sin hemsida.

Följ ämnen i artikeln