Samsung återkallar ny Galaxy-telefon

Publicerad 2016-09-02

Galaxy Note 7

Samsung Electronics stoppar försäljningen av sin nya mobiltelefon Galaxy Note 7. Bolaget åtar sig samtidigt att byta ut de 2,5 miljoner exemplar av luren som har sålts.

Beslutet fattas sedan det kommit rapporter om hur Galaxy Note 7-telefoner fattat eld under uppladdning. Samsung har i tester konstaterat att problemet orsakats av batteriproblem, rapporterar den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap.

Samsung vill inte uppge någon beräkning för vad åtgärden kan komma att kosta, men konstaterar att det blir ett stort belopp när både sålda mobiler och lurar som levererats till återförsäljare ska åtgärdas.

Lanserats i elva länder

Galaxy Note 7-telefonen har hittills lanserats i elva länder och totalt har 2,5 miljoner exemplar sålts, enligt den sydkoreanska elektronikjätten. I Sverige har dock inte försäljningen av telefonen kommit igång ännu, säger Hanna Brenner, kommunikationsansvarig vid Samsung Sverige till TT.

– Det har varit möjligt att förhandsboka telefonen. Om man inte vill vänta på en Galaxy Note 7-telefon erbjuds man nu att byta till en likvärdig produkt, säger Hanna Brenner.

Telefoner sålda i Kina omfattas däremot inte av problemet, då den modellen använder ett annat batteri, enligt Samsung.

Det kommer enligt Samsung att ta ungefär två veckor att få fram nya komponenter, men bolaget angav ingen tidsplan för när försäljningen av nya Galaxy Note 7-mobiler skulle kunna återupptas igen.

Nytt flaggskepp

Galaxy Note 7 har nyligen lanserats och är Samsungs nya flaggskepp i produktportföljen. Bakslaget väntas innebära problem för Samsung att nå upp till sina mål vad gäller försäljning och vinst.

Problemet blev känt i onsdags, då leveranserna av Galaxy Note 7 till ledande sydkoreanska mobiloperatörer stoppades för att ge tid för vad Samsung kallade ytterligare kvalitetstester.

TT-Reuters

Följ ämnen i artikeln