Köpcenter tvingade ungdomar måla om bild på kvinna i slöja

Publicerad 2015-11-29

”Ungdomarna är stolta över mångfalden och vill visa upp den som något vackert”

För att visa på mångfalden i kommunen hade Ungdomsgruppen Burlöv med en kvinna i slöja på en väggmålning i ett shoppingcenter.

Men det satte gallerian stopp för.

Orsaken var oro för att målningen skulle störa julhandeln.

– Julen är en kommersiell högtid, säger centrumchefen Pernilla Olsson till Sydsvenskan.

En tjej med studentmössa, en manlig pensionär, ett barn – och en kvinna i slöja.

När Ungdomsgruppen i Burlöv fick uppdraget att dekorera en vägg på shoppinggallerian Burlöv Center ville de göra en målning som visade upp kommunens mångfald.

Men när de började måla kvinnan med slöjan reagerade många kunder negativt. Då kallades gruppen till ett möte med ledningen för centrumet.

Där förklarade cheferna att slöjan skulle göras om till att i stället föreställa hår. Detta eftersom gallerian ska vara en ”sekulär plats”.

Ber om ursäkt

Pia Jönsson, som har tät kontakt med ungdomsgruppen i sitt jobb som bibliotekarie i kommunen, har lagt upp före- och efterbilder på väggmålningen på Facebook. Hon är starkt kritisk till centrumledningens agerande.

”Ungdomarna är arga och ledsna. De har växt upp i denna kommunen. De är stolta över mångfalden och vill visa upp den som något vackert. Men de trampas på”, skriver hon på Facebook.

I ett uttalande på Burlöv centers hemsida ber ägarbolaget Grosvendor om ursäkt till ungdomarna som tvingats ändra bilden.

”För oss är det viktigt att välkomna alla människor oavsett religion, etnicitet eller kön till våra centrum. Därför är det viktigt för oss att vara neutrala och respektera alla i just dessa frågor”, heter det i kommentaren.

”En rent kommersiell högtid”

Centrumchefen Pernilla Olsson har avböjt att kommentera saken för Aftonbladet. Men i en intervju med Sydsvenskan uppger hon att beslutet togs med anledning av julhandeln.

– Julen är en kommersiell högtid och vi är ett köpcentrum. Det är under julen som en stor del av handeln sker, säger hon.

Olsson slår också fast att julen inte är någon religiös högtid.

– Tycker du att pepparkakor och jultomtar är religiösa symboler? Vi anser inte det. Det här är en rent kommersiell högtid.

Pia Jönsson var inne i en butik i köpcentret när hon först läste om beslutet att målningen skulle ändras. Då spelades katolska ”Ave Maria” i högtalarna.

”Ungdomarnas verklighet är inte bra nog. Deras vänner är inte välkomna och får inte synas i det offentliga rummet”, skriver hon på Facebook.

Följ ämnen i artikeln