Vill ge elever 75 000 – nu döms förslaget ut

Uppdaterad 2014-03-05 | Publicerad 2014-03-04

Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbudet och utbildningsminister Jan Björklund.

En bonus på 75 000 för de som läser ”rätt” ämnen.

Det är utbildningsminister Jan Björklunds förslag för att förbättra skolan.

Men den lösningen sågas nu av Lärarförbundet.

– Det ger högst en ytterst marginell påverkan och är en helt otillräcklig lösning, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbudet.

Det var i söndags i DN Debatt som utbildningsminister Jan Björklund (FP) presenterade regeringens unika åtgärd för att lösa kunskapsraset i svenska skolan. En examensbonus för lärarelever som läste matematik eller naturvetenskapliga ämnen skulle, enligt Björklund, ge ”fler elever med goda kunskaper i matematik, teknik och NO”. Dessa kan då ”fylla ingenjörsutbildningarna – ryggraden i stora delar av vårt näringsliv”.

”Löser ingenting på sikt”

Men regeringen och Björklunds satsning får tummen ner av Lärarförundet.

– En god tanke, men det löser ingenting på sikt. Det är bara en liten lapp på ett större lapptäcke och en helt otillräcklig lösning. Under 40 år har lärarlönen tappat och det fixar man inte med någon premie, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringens examenspremie ska enbart gälla ämneslärare inom matematik, fysik, kemi, biologi och teknik. Premien ligger på 25 000 per ämne och som mest kan man få bonus för tre ämnen. Pengarna blir skattefia och omfattar de som befinner sig i eller ska påbörja nya lärarutbildningen som infördes 1 juli 2011.

”Lärarlönen måste förändras”

Eva-Lis säger att incitamentet är helt fel och att det helt missar den grundläggande problematiken.

– Lärarlönen måste förändras och månadslönen måste upp – först då blir det ett reellt alternativ för fler. De här bonuspengarna tjänar man ihop snabbt inom ett annat yrke. Om man ska värdera det är det så att en civilingenjör räknar hem det här på några månader. Så det kommer inte lösa några bristproblem i längden.

Fotnot: Utöver Examenspremien ville regeringen införa ett snabbspår för forskare att omskola sig till lärare, bygga ut ämneslärarutbildningarna samt utöka antalet utbildningsplatser för den kompletterande pedagogiska utbildningen.