Mör eller seg - samma pris

Uppdaterad 2019-07-31 | Publicerad 2004-11-15

Kräv att din butik kvalitetsmärker köttet

Smaklösa tomater och dyrt, dåligt kött. Det är vad svenska konsumenter får nöja sig med. Den höga kvaliteten på vår mat är en myt.

Det visar Aftonbladets granskning av kött, frukt och grönsaker i de svenska matbutikerna.

Vi börjar i dag med köttet.

Att köpa en svensk entrecote är som att spela på lotto.

Du kan lika gärna få en seg skosula som en smaklig köttbit.

För samma pris.

Det visar testet som Aftonbladet gjort tillsammans med kocken Johan Jureskog.

I svenska butiker ligger köttet färdigförpackat i långa rader. Men ingenstans finns någon upplysning om vilken kvalitet det håller. Är man inte väldigt köttkunnig är risken alltför stor att den tänkta möra och goda biffen blir en seg besvikelse.

Inom branschen har man länge ansett att kunderna inte bryr sig om vilken kvalitet de får på köttet. Därför struntar man i att kvalitetsmärka köttet, även om det klassats på slakteriet. När uppfödaren fått betalt efter kvalitet så behandlas allt kött, bra och sämre, likadant.

Självklart att välja

Bland kockar är det självklart att köttet finns i olika kvaliteter. För dem finns specialiserade styckerier som noggrant väljer ut bra slaktkroppar och plockar ut de finaste biffarna, entrecoterna och filéerna.

I andra länder, som Frankrike, är det inte heller något konstigt med att välja biff i olika pris- och kvalitetsklass. Där håller till och med mindre snabbköp en sortering på fyra-fem kvaliteter.

Vi tog med oss kocken Johan Jureskog, som driver Rolfs kök i Stockholm och är medlem av Svenska kocklandslaget, ut i butikerna.

Kollar alla tråg

- När jag köper kött hem till mig själv i butiker så går jag igenom varje tråg för att hitta den bästa biffen, säger han och börjar vant sortera förpackningarna.

- Den här ser ganska bra ut - men den här är verkligen inget vidare, säger han och håller upp två tråg som legat bredvid varandra i kyldisken och som kostar exakt lika mycket.

För den som är duktig att bedöma kött finns fynd att göra, eftersom finare bitar kostar lika mycket som rent dåliga. Men orättvist nog får den som inte kan lika mycket betala samma höga pris för en undermålig köttbit. Det går att få välja kvalitet på köttet. På Ica Supermarket Ringen i Stockholm finns fem-sex olika kvaliteter av exempelvis ryggbiff.

- Kunderna som kommer hit blir helt lyckliga när de ser att de kan få välja, säger Fredrik Stålberg som är ansvarig för köttavdelningen.

Här finns både färdigförpackat kött av ett par sorter, märkta med ursprung ända ner till uppfödaren. Bakom disken finns köttet där du till och med kan få veta vilket djur det kommer från. Du kan välja biff för en hundralapp per kilo om du ändå ska strimla och woka den. Och du kan ta den riktiga gourmetbiffen för 350 kronor per kilo, när du ska unna dig en saftig grillbiff där köttet blir huvudsaken. Inom branschen har man nu börjat vakna.

- Det är riktigt att svenskt nötkött kan variera mycket i kvalitet. Vi står inför den tuffaste utmaningen för svenskt kött just nu, säger Åke Rutegård, vd för Kött- och charkföretagen.

Utmaningen ligger i att matcha det billigare importerade köttet, främst från Sydamerika, som håller en hög kvalitet.

En del av hemligheten med det fina köttet från exempelvis Brasilien ligger i den långa mörningstiden. Det vakuummörade köttet ligger till sig ordentligt under transporttiden till Sverige och anländer helt färdigmörat.

Omotiverat dyrt

Scan har redan börjat så smått med en högre kvalitet, som de kallar gourmetkött. Det ska bara vara hängmörat kött från köttrasdjur till skillnad från det vanliga köttet som kommer från mjölkdjur och som vakuummöras. Än så länge är det bara ungefär 1 procent av de svenska butikerna som har det finare köttet i sortimentet.

Också Ica är inne på att kvalitetsmärka en del av köttet.

Åke Rutegård välkomnar initiativen, men han varnar också:

- Butikerna vet att vi är beredda att betala mer för svenskt kött och de tar omotiverat mycket betalt för det svenska köttet. Det behöver inte vara så dyrt i affären.

Så gjorde vi testet:

Karin Ahlborg

Följ ämnen i artikeln