Miljardärerna som äger grundstötta Marco Polo

Uppdaterad 2023-11-25 | Publicerad 2023-10-31

Två omskrivna tyska miljardärer äger den grundstötta passagerarfärjan Marco Polo som läcker olja utanför Karlshamn.

Den ena tillhör familjen Oetker, som bland annat säljer fryst pizza under varumärket Dr. Oetker i Sverige. Den andra är en känd förmögenhetsrådgivare.

Deras rederi TT-Line kommer att få betala för oljesaneringen.

Arend Oetker tillhör familjen Oetker. Grunden till förmögenheten lades 1891 då anfadern August Oetker började sälja bakpulver som inte ändrade smaken på bakverken.

Under andra världskriget försedde firman Dr. Oetker de tyska soldaterna med efterrättspulver och bakpulver. Ett bolag, Kochs Adler, som familjeföretaget majoritetsägde, tillverkade krigsvapen åt naziregimen och bemannade sina fabriker med utländska slavarbetare under kriget. Allt enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Familjen Oetker var den 19:e rikaste tyska familjen 2020, med en förmögenhet på runt 90 miljarder kronor, enligt Private banking magazine.

När det gäller Arend Oetker utsåg Manager Magazine honom år 2002 till en av de ”50 mäktigaste i det tyska näringslivet”. Han är också en känd konstsamlare. Numera är han 84 år gammal och äger bland annat halva rederiet TT-Line, som i sin tur rår om passagerarfärjan Marco Polo.

Arend Oetker med sin fru Brigitte Oetker.

Förfalskad balansräkning

Bernhard Termühlen äger andra halvan av TT-Line.

Han ledde bolaget MLP då det växte till att bli Europas ledande oberoende finans- och förmögenhetsrådgivare för akademiker med filialer i Österrike, Schweiz, Nederländerna, Storbritannien och Spanien.

År 2002 anklagade tidskriften Börse Online bolaget för att ha förfalskat sin balansräkning och året därpå avgick Bernhard Termühlen från vd-posten.

Åklagare väckte åtal mot Termühlen och två andra chefer för företaget, men MLP presenterade flera rapporter från forskare och finansexperter som avvisade anklagelsen. Rättsprocessen avbröts och det slutade med böter på runt 1 miljon kronor för Bernhard Termühlen.

År 2020 var Termühlen god för cirka 3 miljarder kronor, enligt nyhetssajten Mannheim 24. Numera är 68-åringen bland annat ordförande för TT-Lines så kallade advisory board.

Bernhard Termühlen.

Gick på grund tre gånger

Passagerarfärjan Marco Polo gick på grund två gånger förra söndagen och en gång till i söndags. Sjöfartsverket fick rycka ut och evakuera delar av besättningen från fartyget för att det fanns risk för slagsida medan Kustbevakningen sanerar efter fartyget som läcker olja.

De två miljardärerna bakom rederiet TT-Line behöver inte betala Sjöfartsverkets livräddande insats.

– Sjöfartsverkets intäkter kommer till största delen från farledsavgifter och lotsavgifter från handelssjöfarten. Endast en liten del kommer från statsanslag, säger myndighetens kommunikationschef Lisa Mjörning.

Vad insatsen kostade är för tidigt att svara på, enligt Mjörning.

Däremot måste TT-Line betala för Kustbevakningens jobb. Under veckan har över 25 000 liter olja tagits upp av myndigheten, i samarbete med kommun och länsstyrelse och med uppbackning från hemvärnet.

– Det finns något som heter ”polluter pays principle”, som går ut på att den som orsakar utsläppen ska stå för kostnaden för miljöräddningsinsatsen och saneringen, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör vid Kustbevakningen.

Vad notan kommer att landa på är inte klart.