Krigets utsläpp: Som 90 miljoner bilar om året

Sofia Eriksson/TT

Publicerad 2024-06-13

Skogar brinner, oljeanläggningar sprängs och mängder av stål och betong befäster hundratals mil av frontlinjer. Rysslands krig i Ukraina orsakar utsläpp motsvarande 90 miljoner bensinbilar om året, enligt en ny rapport.

Militärfordon spyr ut smutsiga avgaser, skogar står i lågor och frontlinjen säkras med klimatbovarna stål och cement. Attacker mot bränsledepåer leder till extra utsläpp när de börjar brinna, dock inte i närheten av den mängd metan som läckte ut till följd av sabotaget av gasledningen Nord Stream. Därtill har Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina tvingat flyg att ta omvägar och miljoner människor att lämna sina hem.

Sammantaget genererade de två första åren av det ryska invasionskriget omkring 175 miljoner ton koldioxidekvivalenter i utsläpp, enligt en rapport från Initiative on GHG Accounting of War (IGGAW), som bland annat finansieras av den svenska regeringen.

– Klimatavtrycket från kriget och den ryska aggressionen är omfattande, säger huvudförfattaren Lennard de Klerk till TT.

– Det motsvarar ungefär de årliga utsläppen från ett industriland som Nederländerna eller 90 miljoner bensinbilar. Ryssland skadar Ukraina men också vårt klimat globalt.

Många källor

Uträkningarna bygger bland annat på satellitdata, statlig information, vetenskapliga studier och intervjuer med experter. Och det är alltså inte bara direkta stridshandlingar som ingår, utan krigets konsekvenser i vidare bemärkelse.

I grova drag beräknas lite mindre än en tredjedel av utsläppen komma från den militära aktiviteten, i synnerhet ryska och ukrainska styrkors användning av klimatskadliga fossila bränslen. Ungefär lika stor andel tillskrivs de enorma mängder stål och betong som behövs nu men framförallt i framtiden för att bygga upp ett Ukraina som delvis ligger i ruiner.

– En annan konsekvens var att när Ryssland stängde luftrummet över Sibirien ökade flygtiderna mellan Europa och Asien, ibland med så mycket som 30 procent. Längre flygtider kräver mer bränsle, säger Lennard de Klerk.

– Det visar att klimatavtrycket inte bara är begränsat till Ukraina och kriget, utan att det påverkar utsläppen även på andra platser i världen.

Lättar dimman

Förhoppningen är att rapporten kan vara en pusselbit i försöken att hålla Ryssland ekonomiskt ansvarigt för kriget.

Den ”hjälper till att lyfta den krigsdimma som också finns när det gäller kostnaderna för miljön till följd av konflikten”, säger Ukrainas miljöminister Ruslan Strilets i en kommentar.

ANNONS