”Vi klickade på en gång”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-19

Mattias fick nytt jobb som butikschef via Aftonbladet

Mattias Elofsson, 23, fick ett jobb.

Och företaget Elektronikbiten har fått en butikschef.

–?De som sökte via Aftonbladet ville verkligen ha jobb. Och Matti­as är perfekt, säger vd:n Stefan Rönndahl.

TACK! Både Stefan Rönndal, vd för Elektronik­biten och Mattias Elofsson hade tur när Mattias kom på intervju. Mattias fick jobb – som butikschef, trots att ­butiken från början sökt en säljare. "Mattias är perfekt", säger Stefan Rönndahl.

Han är nöjd med sin nye 23-årige butikschef, men besviken på Arbetsförmedlingen:

–?De som kommer från Arbetsförmedlingen vill ibland inte ha ett jobb. ­Arbetsförmedlingen skickar personer som haft en sjukdom eller liknande. Det har tyvärr visat sig att de inte är något för oss, säger Stefan Rönndahl.

Han har flera gånger varit med om att arbetslösa kommer på anställningsintervju bara för att de känner sig tvingade.

–?Jag har till och med fått samtal från arbetssökande som undrar om inte vi kan ringa till Arbetsförmedlingen och säga att de har varit på anställningsintervju hos oss, fast de inte har det, ­säger Stefan Rönndahl.

Ville verkligen ha jobb

När han lade ut en jobbannons via Aftonbladets kampanj ”Nu lyfter vi Sverige” gick det bättre. Mycket bättre.

Elektronikbiten sökte en säljare – och fick snabbt något som är ännu svårare att få tag i: en butikschef.

–?De som sökte via Aftonbladet ville verkligen ha jobb. Och Mattias är perfekt, han började i måndags, säger Elektronikbitens vd Stefan Rönndahl.

Mattias Elofsson, 23, har tidigare varit butikschef både på Lidl och The Phone House. Han blev arbetslös i februari. När Mattias såg jobbannonsen på aftonbladet.se tänkte han direkt att ”det jobbet vill jag ha”.

”Hade samma tänk”

–?Det kändes som att vi klickade på en gång under anställningsintervjun. Vi hade samma tänk, samma teknikintresse, säger Mattias, som kunde börja på sitt nya jobb två veckor efter att han mejlade in ansökan.

Han sökte tjänster via Arbetsförmedlingen också, men är precis som Stefan Rönndahl kritisk till deras arbetssätt:

–?Där får man ingen hjälp. Om man söker via deras hemsida så känns det som sista utvägen. Jag har själv tagit emot arbetssökande från Arbetsförmedlingen när jag var butikschef på The Phone House. Det är stor skillnad mellan de som söker aktivt och de som ­söker via Arbetsförmedlingen, både i kompetens och viljan att arbeta.

Följ ämnen i artikeln