”GM litade inte på nya ägarna”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-19

General Motors litade inte på de ryska och arabiska köparna.

Därför läggs Saab ner.

– Det gick inte att överblicka vilka följder en affär skulle få, säger en centralt placerad källa.

John Smith, vd för General Motors.

Beslutet att lägga ner Saab togs på förmiddagen i går under ett möte mellan GM, Saab, den svenska regeringen och de tilltänkta köparna, den nederländska biltillverkaren Spyker.

Det hävdade John Smith, vice vd på GM under presskonferensen i Detroit ett antal timmar senare.

Enda spekulanten

Detta är dock inte riktigt sant, visar Aftonbladets kartläggning av de senaste veckornas förhandlingar.

När svenska Koeningsegg Group den 24 november drog sig ur affären med Saab fanns bara en enda spekulant kvar – Spyker.

Det har sedan dess förts intensiva förhandlingar mellan de olika parterna: GM, Saab, den svenska regeringen, köparen och Europeiska Investeringsbanken, EIB.

Enligt Aftonbladets källor förklarade Jöran Hägglund, statssekretare, i möten med Spyker att den svenska regeringen var positiv till affären, men inte tänkte låna ut några pengar till finansieringen av den.

Svåra att överblicka

För bara fyra dagar sedan sa GM:s ordförande Ed Whitacre att han trodde att affären skulle gå till.

– Det har varit oerhört intensivt den senaste veckan. Jag har suttit uppe på nätterna och förhandlat fram olika delkontrakt med Spyker, säger en centralt placerad källa på GM till Aftonbladet.

Men i går natt svensk tid beslöt GM:s högste ledning i Detroit att inte genomföra affären.

– De litade inte helt enkelt på de nya ägarna. De var för svåra att överblicka, säger en centralt placerad källa.

Spyker har två dominerande ägare: Ryska Convers group med knappt 30 procent och investmentbolaget ubadala Developement Company i Abu Dhabi med 23 procent.

GM fick ”oroande underrättelseuppgifter” om framförallt de ryska intressenterna, finansoligarken Alexander Antonov, som sköts med sju skott i ett attentat som är kopplat till hans affärer, och dennes son.

– Det var inte särskilt tydligt hur finansieringen skulle se ut, säger en uppgiftslämnare.

Vågade inte chansa

Den amerikanska biljätten, som fått ett gigantiskt ekonomiskt stöd av sin regering mot löfte om att bland annat minska antalet märken, vågade helt enkelt inte chansa på att de nya ägarna skulle kunna betala för sig.

Så fort GM fattat sitt beslut kontaktades den svenska regeringen.

Näringsminister Maud Olofsson bekräftade på presskonferensen i går att hon fått ”indikationer” på nedläggningen under natten.

Vid presskonferensen svarade John Smith undvikande att ”frågor kring lånegarantier inte kunnat lösas”. Även EIB tycks ha varit skeptiska till de nya ägarna.