”Inte snyggt”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-09

Umeborna om att delas in i klasser av Centerpartiet

riktad reklam Joel och Ingrid Sandström bor i östra Teg som Umeborna skämtsamt kallar ”gräddhyllan”. De är tveksamma till riktade utskick. ”Jag vill välja utifrån politisk ståndpunkt. För de flesta avgör inte det snäva egenintresset. Oavsett utbildning bör man betraktas lika”, säger Ingrid.

UMEÅ. ”Lågutbildade”, ”lågavlönade” eller ”välbärgade villaägare”.

Så delar Centerpartiet in väljarna när de skickar ut valmaterial.

– Det är inte snyggt, säger Ingrid Sandström, 67, som bor i en villa i Umeå.

Kyösti Svart, 20, med sonen Alexi, 2, bor i Ersboda, ett område där många har bristfällig utbildning och låga inkomster. ”Jag har ingen utbildning och jag tycker inte om att de gör så där”, säger han.

När Centerpartiets valreklam anlände till Umeå hajade en privatperson till. Lådorna var märkta med olika etiketter, beroende på vem som skulle få materialet:

”Lågutbildade och äldre”, ”välbärgade villaägare” och ”låglöneakademiker”.

Enligt Centerpartiets kampanjledare Michael Arthursson handlar det om interna arbetsnamn som slunkit med:

– Det är verkligen ingen officiell benämning.

Vill väcka intresse

Han hymlar dock inte med att partiet vill nå olika väljargrupper med sin information. De tre foldrarna, som skickas ut till ett stort antal hushåll i Sverige, har likartat innehåll, men inledningen har anpassats till målgruppen.

– Det gäller att väcka mottagarens intresse snabbt, säger Michael Arthursson.

I Ersboda, ett område i Umeå med låga medelinkomster och hög arbetslöshet, är invånarna inte roade över Centerns beteckningar.

”Det är falskt”

Maria Dahlbäck, 41, som själv har universitetsutbildning, tycker att det är fel att förutsätta att en person är lågutbildad bara för att den bor i ett visst område.

– Jag tycker det är falskt, säger hon.

Partiledaren Maud Olofsson förstår om folk blir upprörda:

– Jag kan fatta att man reagerat. Det är en olycklig formulering.

Att försöka rikta informationen till olika målgrupper är något alla partier gör. I valrörelsen 2006 använde exempelvis S ett avancerat datasystem, kopierat av detaljhandeln, för att kunna skicka personligt anpassad information till väljare partiet haft kontakt med.

LÅGAVLÖNADE

Låglöneakademikerna ska vinnas med miljö:

”Vi vill se fiskbestånden växa till sin forna storlek. Då krävs krafttag. Därför har vi satsat så stort på att göra miljön bättre i Östersjön och Västerhavet. Nu är torsken tillbaka i Östersjön. Det sporrar oss att gå vidare för att du ska få mer god fisk på bordet – och för att fisket och turismen ska blomstra.”

Se utskicket nedan:

VÄLBÄRGADE

Villaägarna ska vinnas med ny energi:

”Vi tror att god miljöpolitik handlar mer om positiva val än om restriktioner och ransonering. Därför vill vi satsa stort på ny produktion av förnybar energi från vind, sol och biobränslen.”

Se utskicket nedan:

LÅGUTBILDADE

Pensionärer och lågutbildade ska vinnas med svensk mat:

”Vi tänker göra Sverige till ett av Europas främsta matländer genom att fokusera på rena och världsunika råvaror. Vilt, fisk, bär och frukt till exempel. Din svenska mat ska inte bara vara den renaste och godaste i Europa, den ska också skapa massor av jobb.”

Se utskicket nedan:

Följ ämnen i artikeln