Supererbjudandet visade sig vara en rabattmiss

Av: Michael Toll

Publicerad:
Uppdaterad:

En anställd på E-handelstjänsten Lyko råkade felkoda en rabatt på 100 kronor.

Plötsligt fick kunder 1 000 kronor i avdrag, vid köp över 1 000 kronor.

– Vi råkade sätta en nolla för mycket, säger vd:n Rickard Lyko som möttes av 25 000 beställningar när han kom till jobbet i fredags morse.

Den felaktiga rabattkoden innebar att man kunde beställa varor för tusenlappen, och bara betala för frakten.

– Det här fick spridning i olika forum och under natten var det ett väldigt tryck på sajten. Det var värre än Black Friday, säger Rickard Lyko.

Bakom missen var en anställd. Men någon avskedning är det inte tal om. Snarare tvärtom.

– Vi har gett honom godis och blommor. Det är bättre. För oss är det viktigare att man vågar berätta när man gör något fel än att försöka dölja det. Det är mänskligt att göra fel, säger Rickard Lyko.

Inga ordrar skickas

Samtliga 25 000 ordrar är makulerade och något nytt supererbjudande för alla som hann göra beställningar är det inte tal om. Istället har berörda kunder fått ett mejl från vd:n med rubriken ”Jag har tabbat mig! ? Skämskudden är framtagen!” samt en ny kampanjkod som är betydligt mer sparsmakad.

– Några har ringt och varit lite sura, men de flesta förstår att vi har gjort ett misstag. En hel del har också försökt utnyttja situationen och gjort 20-30 beställningar, vilket jag verkligen förstår att man vill göra, säger Rickard Lyko.

Han kan inte svara på hur många av de ordrar som gjordes under natten som lagts på nytt.

Rickard Lyko, vd
Foto: Magnus Fond/Lyko
Rickard Lyko, vd
Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN