Proteststorm mot Facebooks nya design

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-22

Mängder av användare är kritiska

Det sociala nätforumet Facebook har enligt egen uppgift 175 miljoner användare. I kampen mot uppstickaren Twitter gjordes sajtens design nyligen om.

Rörigt, ologiskt, förvirrande och fult.

Världens Facebook-användare sågar den nya designen.

Men att ägarna skulle ge efter för kritiken är inte troligt, enligt en nätanalytiker.

Facebook är som ett andra hem för de mest aktiva användarna.

Reaktionerna blir därför starka när de välkända sidorna får en ansiktslyftning.

94 procent av drygt en miljon röstande på sajten är negativa till den nya layouten.

Kamp om mikrobloggarna

Den största förändringen är att statusuppdateringarna har en mer framträdande roll. En åtgärd för att möta mikrobloggen Twitters ökande popularitet.

I statusraden skriver användarna vad de gör och tänker. Andra personer kan även kommentera vad som står.

Typsnittet har också blivit större vilket innebär att mindre information syns på samma gång.

På det sociala nätforumet har olika protestgrupper bildats. En av de största grupperna, som kräver att den gamla layouten kommer tillbaka, har drygt 485 000 medlemmar.

Svenskan Eliza Maria är en av dem som har kommenterat designen. Hon anser att den inte är användarvänlig.

Stökigt, ologiskt, får mej att inte vilja logga in längre, bryr mej inte om quizzes och tester!

Lönsamheten styr

Nätanalytikern Kurt Scherf tror inte att protesterna kommer leda till någon förändring.

– Det är tyvärr inte slutanvändaren som bestämmer. Det handlar om att maximera lönsamheten, sidvisningar och annonspengar i framtiden, säger Scherf till San Fransisco Chronicle.

Enligt skvallerbloggen Gawker ska även anställda inom Facebook vara missnöjda med den nya designen.

En anställd har läckt till bloggaren om ledningens reaktion.

I ett internmejl ska grundaren Mark Zuckerberg ha kommenterat kritikerstormen med att ”företag som lyssnar på sina kunder är korkade.”