SL kände till felet på rulltrapporna

Uppdaterad 2015-02-17 | Publicerad 2015-02-16

SL och operatören MTR kände till ett eventuellt fabrikationsfel på rulltrapporna i tunnelbanan i Stockholm, kan Aftonbladet avslöja.

Trots det stoppades inte rulltrapporna och en kvinna fastnade och skadades svårt.

– Det är oklart om hon klarar benet. Det här är mycket allvarligt, säger Ulf Höglund, förundersökningsledare vid Stockholmspolisen.

Strax före 15-tiden i lördags fastnade en kvinna i 70-årsåldern med sitt ben i en rulltrappa vid tunnelbanestationen Östermalmstorg i Stockholm.

– Trappsteget i rulltrappan gick sönder så att hon föll ned med ett ben och fastnade på något vis. Det var en medresenär som tryckte på nödbromsen, säger Åsa  Elm, vid MTR:s presstjänst.

Räddningstjänsten kämpade i en timme med att få loss henne.

Enligt ett mejl som Aftonbladet tagit del av framgår det att både SL och underleverantören MTR kände till ett problem med rulltrappsmodellen.

Informerade dagen innan

I mejlet står det:

”Vi har fått information från SL om ett eventuellt fabrikationsfel av rulltrappor vid 5 stationer på röd linje, totalt 18 rulltrappor, som kan innebära en säkerhetsrisk."

Mejlet gick ut till anställda inom MTR på torsdagen – dagen före olyckan. Trots det lät SL rulltrapporna rulla.

”SL håller på att utreda en modell av rulltrappssteg för att komma fram till om några åtgärder behöver utföras eller ej. Där dessa  rulltrappssteg finns har SL en utökad tillsyn och SL har även bett oss (MTR) att vi är speciellt uppmärksammande vid dessa rulltrappor", står det i mejlet.

Det här fick många inom MTR:s personal att reagera.

– Vi drillas hela tiden om det här med MTR. Säkerheten är a och o i vårt arbete. Vi sa ”snälla stäng av”. Resenärerna är väldigt medgörliga och förstår. De blir inte förbannade, någon kanske, men det får man ta. Man har hellre en hel kund än en halv, säger en källa inom  MTR till Aftonbladet.

Skulle lyssna efter ”oljud”

I stället uppmanades MTR:s personal att vara extra uppmärksam på ”oljud, att rulltrappan går ojämnt eller ryckigt.” Först då ska rulltrappan stoppas och felanmälas", står det i mejlet.

– Dagen efter så händer skiten som man fasar för, säger en MTR-anställd.

Kvinnan var vid medvetande när hon fördes till sjukhus med ambulans. Enligt Stockholmspolisen ska hon genomgå ytterligare operationer i dag, måndag.

– De är oroliga för om de skulle klara benet på henne. Hon är allvarligt skadad kan man säga, säger Ulf Höglund, förundersökningsledare.

Polisen har ännu inte kunnat klargöra vad det var som hände och känner inte till att SL och MTR känt till säkerhetsrisken.

– Nej, det har jag inte fått in, säger Höglund.

I nuläget är brottsrubriceringen vållande till kroppsskada. Det är dock oklart vem som är ansvarig.

– Det är ett oaktsamhetsbrott. Har man vetat om att det finns en risk och om man medvetet struntat i det då hamnar vi på grovt brott. Då är det andra straff för det och mycket allvarligt. Då skulle man ha haft ett stopp på det, säger Höglund.

”Hörde det i korridoren”

Varken SL eller MTR har gått ut med någon information om fabrikationsfelet. I stället har SL valt att stänga av 39 rulltrappor på totalt elva stationer.

– Det är rulltrappor av det här fabrikatet och med liknande funktion, som den här rulltrappan, som vi då har stängt av i förebyggande syfte. Innan vi vet vad olyckan berodde på så vill vi inte ta risken att det kan hända igen, säger Jesper Pettersson vid SL:s presstjänst.

Men enligt SL var inte rulltrappan där olyckan inträffade bland de rulltrappor som myndigheten hade pekat ut som en säkerhetsrisk. Men flera MTR-anställda uppger för Aftonbladet att rulltrappan där olyckan inträffade ska ha felanmälts vid flera tillfällen.

– Det som står är helt riktigt men det handlar inte om den rulltrappan där olyckan inträffade, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid SL.

Hon uppger att det ska ha varit något fel på konstruktionen av steget i olyckstrappan. Nu ska även de 18 utpekade rulltrapporna vara bland de avstängda.

– Eftersom vi såg att vi måste säkra upp på alla fronter. Då stänger vi även de som inte hade samma konstruktion för att nu tar vi inga risker, säger Forsman Tullberg.

Hur kunde då det här hända?

– Det vet inte vi, därför har vi stoppat. Vi måste veta orsaken så att det inte händer igen.

Varför stoppade ni inte rulltrapporna från första början?

– Därför att den bedömning som vi gjorde tillsammans med externa granskare landade i bedömningen att risken för personskador inte fanns.

Följ ämnen i artikeln