Studie: Onlinespel är bra för skolresultaten

Publicerad 2016-08-09

Onlinespel är bra för elevers skolresultat.

Men Facebook är dåligt, enligt en ny studie.

– Vi borde inte avfärda de här spelen. Det här är verktyg som unga använder, säger forskaren Albert Posso till Sydney Morning Herald.

Forskare vid Royal Melbourne Institute of Technology har studerat 12 000 australiska 15-åringars resultat i PISA-undersökningen från 2012 för att se om deras internetvanor påverkar skolresultaten.

Det visade sig att de elever som svarat att de spelar onlinespel varje dag hade i genomsnitt 17 poäng över medelresultatet i naturvetenskap, läsning och matematik. Studien visade även att ju mer tid ungdomarna tillbringade på Facebook, desto sämre resultat fick de i PISA-undersökningen. De som var inne på Facebook dagligen hade upp till 20 poäng sämre resultat än genomsnittet.

”Vi borde inte avfärda spelen”

Albert Posso, som är en av forskarna, tycker att skolväsendet borde reflektera över siffrorna.

– Vi borde inte avfärda de här spelen. Det här är verktyg som unga använder. Studieplanen kanske borde vara lite mer flexibel för att nå den här generationen, säger han till Sydney Morning Herald.

Studien visade dock inte orsakssambandet mellan mycket spelande och höga betyg. Trots det tycker Peter Etchell, forskare i biologi, att resultatet är intressant.

– Men vi behöver bättre sätt att förstå hur och varför personer spelar tv-spel innan vi kan dra slutsatser om vad det här sambandet betyder, säger han till The Guardian.