Karamellkungen kräver att Godisprinsen abdikerar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-09

Snaskigt krig mellan godisjättar

Bara sockrade hjärtan i godisriket?

Nja, mest stora surskallar.

Skumbjörnarna och colaormarna står mitt i striden.

Intrigerna vid snaskhovet kan hamna i domstolen.

Karamellkungen är sur på Godisprinsens allt för salta marknadsföring.

Nu kräver lösgodisjätten i ett varningsbrev att konkurrenten byter namn, skriver Dagens Industri.

–?Godisprinsen har kidnappat vårt varumärke och renommésnyltat på oss, säger Morgan Christofersson, vd för Karamellkungen till DI.

Om företaget inte får sin vilja igenom lämnar man in en stämningsansökan till marknadsdomstolen.

På Godisprinsen ser man anklagelsen mest som skum.

–?Vi sysslar ju med godis. Då måste vi ha ett namn som har med godis att göra, säger huvudägaren Dani Evanoff till DI.

Nu är de bakåtvända boxningshandskarna helt av.

Både Karamellkungen och Godisprinsen hävdar att de ofta får klagomål från kunder om godis av taskig kvalitet?–?som det andra företaget levererat.

Godisprinsen har enligt varningsbrevet fram till den 21 april på sig att följa uppmaningen.