Carina, 55, fick fel medicin - hamnade på sjukhus

Publicerad 2015-08-06

Carina Andersson, 55, fick fel receptbelagd medicin på apoteket.

Hon blev akut inlagd på sjukhus och tvingades stanna där i flera veckor.

Nu kritiseras Apotek Hjärtat av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Njursjuka Carina Andersson, 55, i Borås var på jobbet när hon började känna sig konstig. Hon blev skakig, det började sticka i kroppen och hon blev snurrig i huvudet. Och en del av det som hände den dagen, den 26 januari, kan hon inte ens komma ihåg.

– Det var som att jag var medveten, men ändå inte, säger hon.

Hennes kollegor sa åt henne att hon borde åka till sjukhuset. Det gjorde hon – och där blev hon kvar.

Personalen på sjukhuset konstaterade att Carina hade lågt blodsocker och att det fortsatte neråt. De satte henne på dropp och under fem veckor undersöktes hon bland annat med magnetröntgen och ultraljud.

Men ingen förstod vad som var fel.

– Fem veckor på sjukhus är ju inte jätteroligt, det är klart att det är jobbigt för familjen och en själv. Jag visste ju inte vad som skulle hända.

Fick fel medicin på apotek

Carina Andersson är njursjuk och hon blev direkt bortplockad från donationslistan. Det innebar att om någon njure, som passade henne, skulle dyka upp så skulle hon inte få den.

– Det var det värsta. Den här listan är det enda som gör att jag kan leva ett normalt liv, för jag väntar ju fortfarande på en ny njure, säger Carina.

Hon blev allt sämre och hennes ben började svullna upp mer och mer. Det var inte förrän hon bad om vattendrivande medicin som problemet uppdagades.

Apoteket hade gett henne fel läkemedel.

Några veckor tidigare hade Apotek Hjärtat blandat ihop hennes vattendrivande Furix med blodsockersänkande Glibenklamid.

– Vi ser förstås väldigt allvarligt på det här. Det blev en felexpedition som ledde till att kunden mådde väldigt dåligt, då är det väldigt illa, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Kritiseras av IVO

Nu kritiserar Inspektionen för vård och omsorg apoteket.

I IVO:s utredning framgår att personalen ignorerat varningssignalerna, från kassans skanner, eftersom de sedan länge haft problem med dessa. De kontrollerade inte heller att medicinen var den rätta, som de skulle ha gjort. Enligt apoteket kan det ha berott på att läkemedelsburkarna ser "ganska lika ut".

– Det här händer ibland, det är den mänskliga faktorn. Vi kan inte alltid garantera 100 procent säkerhet i allt vi gör, ibland blir det fel även om det är fruktansvärt, säger Annika Svedberg.

Nu ändrar apoteket sina rutiner för utlämning av receptbelagda mediciner. Dessutom byter de ut skannrar som inte fungerar.

Carina Andersson vill ha skadestånd för det hon tvingades gå igenom.

– Jag kan inte få tillbaka tiden jag låg på sjukhus, jag kan inte komma tillbaka på donationslistan för den tiden så det är det enda sättet jag kan få upprättelse, säger hon.

– I dag skulle jag aldrig ta emot en medicin utan att titta på den.

Följ ämnen i artikeln