”Trängselskatten är ett misslyckande”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-21

Driften för dyr – utlovade vägsatsningar får vänta

Mira Tasbas från Årsta är upprörd över att pengarna från trängselskatten inte går till nya vägbyggen som det lovades. ”Jag undrar vart alla pengar tar vägen. Det känns som om det vi betalar går till att betala för nya jobb och kontor.”

Trängselskatten är ett misslyckande, anser Kristina Axén Olin (m).

Än så länge går skatten du betalar till driftskostnader i stället för utlovade vägsatsningar.

– Det är ett misslyckande att ha ett system som kostar så mycket, men inte ger mer pengar, säger Stockholms finansborgarråd Kristina Axén Olin (m).

Efter alliansens seger i riksdagsvalet förra året blev trängselskatten permanent. Samtidigt bestämdes att intäkterna skulle gå till utbyggnad av vägar.

Men i stället för en planerad vinst på en miljard kronor per år kommer det enligt en kalkyl som Dagens Nyheter gjort att dröja tre år innan det blir några pengar.

Anledningen är att intäkterna än så länge går till att betala av för vad det kostade att införa systemet till 2006 års trängselförsök. Dessutom är driftskostnaderna högre än vad som planerades.

Det innebär att vägsatsningar som Förbifart Stockholm, som ska leda förbipasserande trafik bort från innerstan, kan bli lidande.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) håller inte med om kritiken. Enligt henne kommer trängselskatten ge ett överskott redan om ett år.

– Det var dyrt att införa systemet, men det tror jag stockholmarna förstår, säger hon.

Hon håller dock med om att driftskostnaderna är för höga.

– Men nu införs betalning med autogiro och det kommer få ned dem.