Barnfamilj dumpades – i 30 minusgrader

Publicerad 2012-12-23

Tågföretaget: ”Gick inte att uppbringa några bussar”

Lämnade åt sitt öde. Petra Mörtvik och systern Pernilla lämnades tillsammans med barnen Elvira, 4, Yosef, 7, och Sarida, 9, i Boden i två timmar när Norrtåg inte lyckades hitta någon ersättningsbuss åt deras inställda tåg.

Petra Mörtvik, 38, såg fram emot en lugn tågresa på väg mot julfirandet i Kiruna tillsammans med sina barn.

Men resan blev en mardröm – då barnfamiljen fick vänta i isande kyla i två timmar i Boden.

– Det är fruktansvärt. Vi fick ingen hjälp alls, säger hon.

I går eftermiddag skulle Petra Mörtvik, från Umeå, resa till Kiruna tillsammans med sina tre barn och syster, för att fira jul med släkten.

Men resan hann inte ens börja innan problemen drog igång.

– Vi fick reda på att tåget var inställt och att vi skulle åka buss till Boden i stället. Där skulle vi byta till en annan buss som skulle ta oss till Kiruna, säger Petra Mörtvik.

Väntade i 30 minusgrader – i två timmar

Den första bussresan blev dock kraftigt försenad och när man nådde Boden fick passagerarna veta att det inte skulle komma någon mer buss.

– De sa bara att det inte fanns någon buss, trots att de hela tiden sagt att det skulle komma. De lämnade oss bara där utan att säga något.

Drygt sex timmar försenade lämnades alltså Kirunaresenärerna i 30 minusgrader – utan vare sig vatten eller mat.

– Till slut lyckades vi övertala dem att be stationen att hålla öppet så att vi fick vara inomhus men annars fick vi ingen information eller hjälp alls, säger Petra Mörtvik.

Fick inte prata med ansvarig

Efter två timmar fick Petra nog.

– Efter två timmar i kylan orkade jag inte mer. Men när jag bad om att få prata med någon ansvarig sa de bara att ”han som är ansvarig för trafikledningen är utarbetad och orkar inte jobba mer”.

Till slut fick ändå Petra tag i ett nummer.

– Ja, när jag ringde SJ så gav de mig ett nummer, men när jag ringde det så kom jag till Hyresgästföreningen. Så här i efterhand kan man ju nästan skratta åt det men det är verkligen helt sjukt, säger Petra Mörtvik.

Istället ringde Petra ett taxibolag, som hämtade henne och barnen.

– Vi fortsatte att ringa tågbolaget från taxin och till slut gick de med på att betala resan men det är ju fruktansvärt att de bara överger resenärer som köpt biljetter, i det här vädret, säger Petra.

Familjens biljetter var bokade genom SJ, men på SJ:s pressavdelning säger man sig inte känna till ärendet.

”Taxichaufförerna ville inte köra”

– Som kund kan man alltid vända sig till oss, men egentligen är det Norrtåg som ska förklara varför det har blivit så här eftersom det är de som kör den sträckan. Det viktiga är ju att de ändå fått vara inomhus i den stränga kylan, säger Magnus Andersson på SJ:s pressavdelning.

Och på Norrtåg menar man att passagerarna blev lämnade eftersom det vare sig gick att få tag i några bussar eller taxibilar.

– Det stämmer att de blev kvar i Boden, och anledningen till det är att det helt enkelt inte fanns några bussar att uppbringa. När man sedan försökte få tag i taxibilar gick inte det heller, eftersom taxichaufförerna vägrade köra den långa sträckan, säger Tomas Hedenius, talesperson för Botniatåg som kör tågen åt Norrtåg.

I dag beklagar Botniatåg det inträffade.

– Så här ska det inte vara och vi ber så klart om ursäkt, säger Tomas Hedenius.

Petra Mörtvik köper dock vare sig ursäkten eller förklaringen.

– Det där stämmer inte alls. Vi fick tag i en taxi på fem minuter och chauffören sa ingenting om att det var en lång resa. De ljuger, säger hon.