Fler brister på katastroffartyget Costa Concordia

Publicerad 2012-07-04

Skandalen kring Costa Concordia växer.

Skandalen kring Costa Concordia växer.

Vattentäta dörrar som skulle vara låsta stod öppna, fartygets sjökort var ogiltiga och utrustning hade tekniska problem.

– Det är mycket allvarligt om det visar sig att de vattentäta dörrarna var öppna, säger Jonas Vedsmand marknadsdirektör på Sjöfartsverket och tidigare sjökapten, till SR:s Ekot.

Costa Concordias kapten Francesco Schettino är brottsmisstänkt.

Det är den italienska tidningen Corriere della Sera som avslöjar ytterligare missförhållanden och hänvisar till dokument som läckt från utredningen.

Fartygets sjökort var ogiltiga och utrustning hade tekniska problem.

Dörrar stod öppna

Ombord fanns 4000 passagerare och de vattentäta dörrarna stod öppna.

– Hela sjövärdigheten bygger på att de vattentäta dörrarna och de vattentäta sektionerna är slutna så att fartyget kan flyta, säger Jonas Vedsmand marknadsdirektör på Sjöfartsverket och tidigare sjökapten, till Sveriges Radio.

Rederiet slår ifrån sig

Rederiet Costa Crociere som äger fartyget slår ifrån sig och säger bland annat att de inte visste att dörrarna var öppna, att bristerna inte var tillräckliga och att kaptenen ansvarar för korten, uppger Sveriges Radio.

Katastroffartyget Costa Concordias kapten Francesco Schettino är brottsmisstänkt liksom åtta andra personer.