Experterna tipsar - Så gör du när betalningen uteblir

Uppdaterad 2013-05-17 | Publicerad 2013-04-04

Vad gör du om dina kunder inte betalar sina fakturor? Hur kan du säkra dig mot oseriösa köpare och samtidigt säkra ditt företags ekonomi? Aftonbladet har tipsen som gör dig mer ekonomiskt smart i företaget.

Torbjörn Sandahl, Svenska Kreditföreningen

Kunder som inte betalar är tyvärr inte allt för ovanligt för företagare. Men det finns några enkla punkter att tänka på för att minimera riskerna vid kreditgivning.

– Var tydlig med de avtal som du skriver med kunden och lägg fram tydliga villkor för vad som händer om kunden inte skulle betala säger Axel Eklund på Kronofogden.

En viktig del i kreditgivning och försäljning är också att veta att du säljer din vara till rätt kund.

– Bedrägerier blir allt vanligare och ett enkelt sätt att skydda företaget mot detta är att använda sig av ett kreditupplysningsföretag. Där ser du om personnumret som används är spärrat, du ser betalningsanmärkningar och du ser mantalsadressen. Ha som policy att du enbart skickar till mantalsadresser,då minskar risken för bedrägeri, säger Torbjörn Sandahl på Svenska Kreditföreningen.

Tag kontakt direkt

Om din kund inte betalar trots tydliga avtal är det viktigt att du snabbt kontaktar kunden för att se vad som gått fel. Kanske är det ett missförstånd som enkelt kan redas ut?

– Om du som företagare är snabbt ute och pratar med kunden går det som oftast enkelt att lösa betalningsfrågan utan att du behöver blanda in en tredje part säger Axel Eklund.

Även Torbjörn Sandahl är inne på samma linje.

– Fakturera och hänvisa till gällande lagstiftning vid utebliven eller försenad betalning, men kanske det absolut viktigaste, kontakta kunden direkt vid utebliven betalning. Förhoppningsvis är det bara ett litet misstag som gjort att kunden inte betalat just din faktura. Är det så att din kund verkligen har svårt att betala gäller det att vara först ut på plan och föra en dialog med kunden som ökar dina chanser att få betalt avsevärt. Om det mot förmodan inte löser sig, anlita ett professionellt ombud som kan hantera dina inkassoärenden. Det finns flera inkassobolag, lyssna runt bland kollegorna i branschen vilket inkassobolag som är bäst just för din bransch, säger han.

Följ ämnen i artikeln